DS Divosud: premiéra hry Ženba alebo výlomky z Gogoľa
Všetkých milovníkov ochotníckeho divadla pozývame na premiéru divadelnej inscenácie Nikolaja Vasilijeviča Gogoľa „Ženba alebo výlomky z Gogoľa“ v podaní rimavskosobotského divadelného súboru DIVOSUD. Režisér Ľubo Šárik sa rozhodol po inscenácii či divadelnej adaptácii prózy Nos inscenovať Gogoľovu druhú komédiu v dvoch dejstvách. V grotesknej hre o malomeštianskom živote účinkujú: Terka Maksi, Hela Chrenková, Naďa Garayová, Roman Čarnoký, Robo Čapucha, Miro Kopec a Dušana Májošová. Scéna a kostýmy: Eva Weiterschützová. Vstupné: 2€ dospelí/ 1€ mládež / dôchodcovia zdarma. Inscenáciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Súbor Divosud sa rozhodol po inscenácii či divadelnej adaptácii prózy Nos inscenovať Gogoľovu druhú komédiu, ktorú sám autor nazval v podtitule „Nanajvýš nepravdepodobná udalosť“ v dvoch dejstvách. Sám Gogoľ si uvedomoval isté riziko pri vykresľovaní charakterov meštianskej spoločnosti v Rusku. Vyšla mu z tohto pohľadu karikatúra postáv a postavičiek, ktoré nie sú osobnosťami, ale iba figúrami vsadenými do príbehu o ženbe. Tú podľa kánonov vtedajšej spoločnosti musí zabezpečiť dohadzovačka. A to je základný rámec nedorozumení a konfliktov, kedy sa tradičnej úlohy ujme muž. Vykreslenie týchto figúr je groteskné a absurdná je aj situácia , v ktorej sa postavy – figúry ocitnú. Tradične malomeštiacke zvyky a strata sebaúcty postáv – figúr vedie k skreslenému systému hodnôt, ktoré ovplyvnia aj výber partnera. Prevažuje v nich vonkajškovosť, majetok, vzhľad, ale duchovné hodnoty nedokážu oceniť. Aj preto sa príbeh nekončí svadbou, ale sme svedkami nahováraní, predstieraní, klamstiev a zlosti. Keďže v súbore nemáme dostatok interpretov na obsadenie všetkým postáv, museli sme redukciou a zmenou situácie si vystačiť aj s menším počtom postáv. Tým sa však idea hry o malomeštiakoch nemení. Podkolesin sa neožení, Agafia Tichonovna nebude mať ženícha, Kočariov zlyhá ako dohadzovač, ale spoločnosť nezanikne, tradičné sa vzpiera individuálnemu a konvencia víťazí nad vzdelanosťou, individualizáciou a láskou. Nuž čo, groteskný príbeh má čo povedať aj dnešným ľuďom, pre ktorých je materiálny svet zaklínadlom, modlou a zmyslom života. No bez racionálneho pohľadu nemôžu vytrysknúť ani vášnivé prejavy lásky. Ostáva iba hra na svadbu, hra, ktorá predstiera, že je skutočnosťou, ktorú však obchádza.