To, kedy sa bývalá poltárska trať zmení na cyklotrasu, nateraz nie je jednoznačné. Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) zatiaľ nemá nový rozpočet a po zmene v kresle predsedu plánované projekty prehodnocujú. „BBSK zatiaľ hospodári v rozpočtovom provizóriu a vzhľadom na ekonomický stav VÚC nové vedenie kraja prehodnocuje všetky plánované projekty, vrátane poltárskej cyklotrasy. O ďalších plánovaných krokoch týkajúcich sa tohto projektu je preto ešte predčasné hovoriť,“ uviedla pre Rimava.sk Iveta Kureková z kancelárie predsedu kraja.
Ako pripomenula, kraj získal od Železníc SR bývalý železničný zvršok zrušenej trate Rimavská Sobota - Poltár v úseku približne 30 km. Podmienkou prevodu pritom bolo, aby na bývalom zvršku bola vybudovaná cyklotrasa. Bývalé vedenie kraja chcelo projekt prefinancovať z eurofondov, resp. prostredníctvom Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika Maďarská republika (stavebno- projektovú dokumentáciu ako aj výstavbu cyklotrasy). „Predpoklad bol, že náklady na cyklotrasu nebudú vysoké nakoľko ide o rovný povrch bez komplikovaných prevýšení terénu (až na chýbajúci most a tunel),“ uviedla ďalej Kureková.
Kúpu trate za symbolické euro odsúhlasilo zastupiteľstvo BBSK vlani v júni. Predaj trate za euro povolila Železniciam SR vláda na zasadnutí v apríli formou výnimky podľa zákona o prevode majetku štátu.
Financovanie je otázne aj v prípade cyklotrasy zo Zvolena do Sliača, kraj chce, aby na ňu prispeli aj mestá. Ako koncom januára pre agentúru SITA uviedol hovorca BBSK Miroslav Belička, výstavbu za vyše 633-tisíc eur (ktorá sa už podľa pôvodných dohôd mala začať), nemôže BBSK financovať sám a bude s mestami Sliač a Zvolen hľadať možnosti spolufinancovania projektu. „Zmluva bola podpísaná dva dni pred odchodom z funkcie pána Vladimíra Maňku a BBSK v súčasnosti nemá zdroje na financovanie 100 percent tohto projektu. Nikto tento projekt nerušil, nie je proti nemu, nie je proti dodávateľovi. Len kraj hľadá možnosti, ako splatiť najprv svoje záväzky a potom riešiť investície,“ povedal Belička. Podľa primátorov je však možnosť spolufinancovať výstavbu cyklotrasy minimálna.
Cyklotrasu má vybudovať firma Skanska SK, ktorú vo verejnom obstarávaní vybral BBSK vlani v máji a uzavrel s ňou 11. decembra zmluvu o dielo. S mestom Sliač, ktoré má na cyklotrasu od mája 2012 vydané stavebné povolenie, uzavrel BBSK 16. decembra zmluvu o spolupráci, schválenú v krajskom zastupiteľstve ešte v auguste, podľa ktorej BBSK poskytne Sliaču na výstavbu dotáciu vo výške vysúťaženej ceny stavby, z toho 100-tisíc najneskôr do 30. januára a zvyšok do 15. mája tohto roka. Zároveň BBSK uzavrel so Sliačom dohodu o postúpení práv a povinností vyplývajúcich zo zmluvy o dielo medzi BBSK a Skanska SK.
Zdroj: Rimava.sk, SITA