No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Pod Salašom Zbojská jazdí kultúrna pamiatka, vedeli ste, že...?

perex-zubackaSalaš Zbojská. Kto by ho z regiónu Gemer-Malohont nenavštívil aspoň raz. Určite ste pri jeho návšteve videli prechádzať aj okoloidúci vlak, z ktorého poriadne dymilo 🙂 Nejde však o poruchu vlaku, ale o kultúrnu pamiatku, ktorá je zároveň aj európskym unikátom. Ako ďalej Rimava.sk informoval predseda OZ Zubačka Zdenko Lopušný ide o jedinú parnú lokomotívu na normálny rozchod, teda na bežnej trati.

Historická lokomotíva váži až 68 ton a premáva od mája do októbra. „Rušeň sa na zuboch pohybuje rýchlosťou 8, maximálne 12 km/h,“ uviedol Lopušný. Z vagónov vlaku si na trati Tisovec – Pohronská Polhora vychutnáte nielen okolitú prírodu Muránskej planiny, ale aj prechod cez dva viadukty - mosty (Čertov viadukt a viadukt Pod Dielom).

To, že prírodná scenéria ako aj samotná lokomotíva sú oku lahodiace svedčí aj obsadenosť vlaku počas tohtoročnej sezóny. Ako poznamenal predseda so sezónou sú spokojní, zatiaľ sa im podarilo obsadiť všetky vlaky. „Prevažná väčšina je slovenská klientela, no chodia k nám turisti aj z Čiech, Maďarska či Rakúska. Mali sme tu už aj Nemcov a Francúzov,“ priblížil Lopušný a dodal, že záver sezóny bude patriť aj okrúhlemu jubileu tohto európskeho unikátu.

Podľa jeho slov tohtoročnú sezónu ukončia októbrovým podujatím pri príležitosti 120. výročia ozubnicovej železnice. Pre návštevníkov si pripravili jazdy mimoriadnych historických vlakov a sprievodný program. „Pri tej príležitosti sa plánuje doviezť zubačku aj z Čiech, ktorá tu niekedy jazdila a tiež motorák zo Zvolena,“ dodal.

Pozrite si video z jazdy parného vlaku 

A čo sa skrýva za výstavbou trate? Ozubnica, ako ju ľudovo nazývajú, vznikla v roku 1896 a hlavným motívom jej výstavby bolo uľahčenie spojenia medzi železiarňami v Tisovci, Podbrezovej a Hronci. Táto trať je charakteristická aj prudkým stúpaním a náročným terénom hneď za stanicou v Tisovci. To bol dôvod, kvôli čomu bolo na prekonanie horského hrebeňa Slovenského Rudohoria potrebné vybaviť trať dvojitou Abtovou ozubnicou (ozubnica je tvorená jedným, dvomi alebo tromi pármi ozubených lamiel).

Počas jázd parných vlakov je návštevníkom prístupné aj múzeum zubačky, ktoré sa nachádza vedľa výpravnej budovy železničnej stanice Tisovec.

Prvé roky Ozubnice poznačilo obdobie prvej svetovej vojny, ktorá spôsobila spoločenské otrasy. Najskôr v roku 1919 železnicu ochromil februárový železničný štrajk a v máji aj vpád maďarských vojsk. Doprava však bola narúšaná aj v závere druhej svetovej vojny, a to stretmi partizánov a nemeckej armády, ktorá v roku 1945 zničila most pod Dielom a celkom zastavila dopravu na trati. Most bol po oslobodení urýchlene nahradený mohutným dreveným provizóriom, vďaka čomu mohla prevádzka trate opäť pokračovať. V roku 1959 bolo provizórium nahradené veľkým oceľovým mostom, ktorý stojí dodnes.

Kompletná rekonštrukcia ako začiatok konca, dnes ako európsky unikát

Opätovnému rozbehu nákladnej dopravy to už ale nepomohlo kvôli prevádzkovej nespôsobilosti ozubnicových parných rušňov. To viedlo v rokoch 1963 až 1965 ku kompletnej rekonštrukcii trate, jej ukončením však bola súčasne zastavená prevádzka tisovských železiarní. Po nežnej revolúcii tak patrila tisovská zubačka medzi posledné tri existujúce železnice svojho druhu v Európe. Pri postupnom zániku ozubníc v našom okolí si začala verejnosť uvedomovať význam a unikátnosť tohto riešenia železníc v náročnom horskom teréne. Vďaka tomu vzniklo v roku 2004 občianske združenie „Zubačka“, ktoré dopomohlo k opätovnému spusteniu železnice.

Keďže jej pôvodné ozubnicové zariadenie prežilo obdobie útlmu výroby železa v druhej polovici 20. storočia, železnica sa stala v roku 2008 kultúrnou pamiatkou. V súvislosti s nadobudnutím ozubnicového parného rušňa zo zrušenej rumunskej železnice sa táto slovenská železničná trať stala jediným miestom v Európe, kde si môžete vychutnať jazdu ozubnicovým parným vlakom na železnici normálneho rozchodu.

Zdroj: Rimava.sk, FOTO: zubacka.sk


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross