No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Zmeny v školskom zákone vyvolali ostrú kritiku: Neverejné školy hovoria o ohrození ich existencie

24. júna 2025 | | |  | 
Zdroj: FB/Tomáš Drucker

Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR predložilo do medzirezortného pripomienkového konania balík šiestich legislatívnych zmien, ktoré majú zásadne zmeniť fungovanie regionálneho školstva.

Podľa rezortu ide o napĺňanie programového vyhlásenia vlády a konkrétne kroky k „modernému, spravodlivému a kvalitnému vzdelávaciemu systému“.

Článok pokračuje pod reklamou


Jednou z kľúčových noviniek je plánovaná úprava financovania škôl a školských zariadení. Ministerstvo uvádza, že nový zákon, ktorého účinnosť je naplánovaná od septembra 2027, vychádza z výsledkov revízie výdavkov a má odstrániť doterajšie nerovnosti.

„Zásadnou zmenou prejde aj financovanie škôl a školských zariadení. Nový predkladaný zákon vychádzal z výsledkov revízie výdavkov, ktorá odhalila nerovnosti v súčasnom systéme. Zavádza (od septembra 2027) pojem verejného poskytovateľa výchovy a vzdelávania. Bude ním každá škola, ktorá prijíma žiakov z určeného školského obvodu a nevyberá školné. Financovanie takýchto škôl zo strany štátu sa nezmení a získajú aj ďalšie výhody, ako napr. príspevok na dopravu. Školy, ktoré na tieto podmienky nepristúpia, budú mať normatívny príspevok zo štátneho rozpočtu znížený,“ píše sa na webovej stránke ministerstva.

Navrhované zmeny však vyvolali okamžitú a ostrú reakciu z prostredia neverejných škôl. Analytik INESS Róbert Chovanculiak v komentári pre Denník N uviedol: „Toto je frontálny útok na neverejné školy na Slovensku. Takéto nečakané a doslova skokové zníženie príjmov bude znamenať koniec pre značnú časť z nich.“

Pripomenul, že v súčasnosti je systém financovania postavený na normatívnom príspevku, ktorý nerozlišuje medzi verejnými, cirkevnými a súkromnými školami. Áno, súkromné školy môžu vyberať poplatky od rodičov, ale tie slúžia na to, aby neverejná škola dokázala pokryť náklady na priestorové zabezpečenie. Súkromné školy totiž nemajú svoje "obce a mestá", ktoré im z daní občanov bezplatne zabezpečujú budovy a ich správu, upozornil Chovanculiak.

Zároveň varoval, že nové pravidlá môžu prehĺbiť dva kľúčové problémy slovenského školstva – nedostatok financií a učiteľov. Ak by sa neverejné školy museli zatvoriť, mohli by podľa neho školstvo opustiť aj mnohí aktívni a kvalifikovaní pedagógovia.

Ostrý nesúhlas vyjadrila aj Asociácia súkromných škôl a školských zariadení. Na svojej Facebookovej stránke napísala, že predložené zmeny „výrazne zasahujú do integrity neštátnych škôl a podstaty toho, prečo vznikli“. Ministerstvu vyčítajú, že svojimi návrhmi ohrozuje viac ako 150-tisíc detí, ktoré si z rôznych dôvodov zvolili práve neštátne vzdelávacie inštitúcie.

Podľa asociácie je neakceptovateľný hlavný argument ministerstva, že ide o zrovnoprávnenie a považujú za nedôstojné a neparticipatívne, že navrhované paragrafové zmeny videli až po ich zverejnení v legislatívnom procese.

V stanovisku ďalej upozorňuje, že neštátne školy budú mať na výber len dve možnosti – buď sa priblížia fungovaniu verejných škôl, alebo prídu o časť štátnych financií a tým aj o svoju autonómiu: Navrhované znenia boli vložené do legislatívneho procesu bez zabezpečenia právneho súladu a ak nedôjde k náprave, budeme nútení postupovať cez hromadné pripomienky, a zároveň informovať medzinárodné organizácie o nerovnom prístupe smerujúcemu k postupnému znižovaniu rôznorodosti škôl uvádza asociácia.


NENECHAJTE SI UJSŤ


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross