
V rámci kultúrneho festivalu Fraj, ktorý sa konal 25. a 26. júla v Rimavskej Sobote, sa uskutočnila aj diskusia venovaná aktuálnej situácii v slovenskej kultúre. Témou boli najmä kontroverzné a často až bizarné rozhodnutia nového vedenia Ministerstva kultúry SR pod vedením Martiny Šimkovičovej a Lukáša Machalu.
Diskutovali: výtvarníčka, kurátorka a profesorka Ilona Németh, hudobník a bývalý riaditeľ Slovenského národného divadla Matej Drlička, a spisovateľ, novinár a bývalý riaditeľ Slovenského literárneho centra Pavel Sibyla. Debatu moderovala Eva Lavríková, pedagogička, prekladateľka a PR manažérka Mestskej knižnice v Bratislave.
Článok pokračuje pod reklamou
Diskusia sa niesla v duchu kritiky voči súčasnému vedeniu rezortu kultúry, ktoré podľa hostí svojím pôsobením ohrozuje odborné inštitúcie a zneisťuje kultúrnu obec. Ilona Németh pripomenula zrušenie bratislavskej Kunsthalle, ktoré podľa nej odštartovalo „rozklad kultúrnych štruktúr“ na Slovensku. Pripomenula protest, kedy s ďalšími umelcami symbolicky vystavili rakvu pre slovenskú kultúru. Zároveň uviedla, že podľa nej má deštrukcia kultúrnych inštitúcií, ktorej sme svedkami v posledných dvoch rokoch, výrazný dopad na celé umelecké prostredie.
Matej Drlička, ktorý bol z čela SND odvolaný v roku 2023, konštatoval, že hoci sa od inštitúcie mentálne už odstrihol, stále vníma jej dôležitosť. SND prirovnal k tankeru, ktorého smerovanie sa mení pomaly, no zároveň upozornil, že podľa jeho informácií dnes divadlo masívne porušuje zákon, podobne ako aj ďalšie inštitúcie v štátnej správe.



Debata sa dotkla aj situácie v Slovenskej národnej galérii, kde došlo po nástupe nového vedenia k odchodu odborného personálu. Németh uviedla, že mnohí odborníci boli vyhodení, ďalší odišli zo solidarity, pričom sa v inštitúcii objavilo aj šikanovanie. Pavel Sibyla k tomu dodal, že on sám odchod zamestnancov vnímal ako chybu, keďže „inštitúcie sa najlepšie bránia zvnútra“.
Drlička zároveň zdôraznil, že inštitúcie sa nachádzajú v rôznych situáciách a nie je možné ich zovšeobecňovať. Vyzdvihol však význam protestov, ktoré podľa neho pomohli spomaliť proces politického ovládnutia kultúrnych inštitúcií.
Na záver Ilona Németh upozornila na príklad Maďarska, kde podľa nej politická moc už úplne ovládla kultúrny sektor, a vyzvala na občiansku angažovanosť.
NENECHAJTE SI UJSŤ