
Preťažené nákladné vozidlá výrazne poškodzujú cesty II. a III. triedy, ktoré sú v správe samosprávnych krajov. Hoci sú tieto komunikácie chrbtovou kosťou regionálnej dopravy, samosprávy nemajú dostatočné kompetencie, aby proti problému účinne zasiahli.
Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) preto žiada zmenu legislatívy.
Článok pokračuje pod reklamou
„Obyvatelia to cítia každý deň na bezpečnosti a na komforte jazdy. Sťažujú sa na výtlky a zničený povrch,“ povedal predseda BBSK Ondrej Lunter počas návštevy cesty v obci Vidiná pri Lučenci. Podľa neho sa cesty ničia rýchlejšie aj preto, že po nich jazdia preťažené kamióny, ktoré by inak využívali diaľnice a cesty vyšších tried.
Podľa platného zákona môže kraj umiestniť na cestu váhu, no vozidlá nesmie zastavovať – to môže len uniformovaná osoba. Navyše, pokuty za preťažené vozidlá smerujú do štátnej kasy, nie k správcovi komunikácií, ktorý znáša náklady na ich opravu.
Problémy najviac pociťujú obce, cez ktoré prechádza tranzit alebo v ktorých sa nachádzajú kameňolomy či prebieha ťažba dreva. „Rozumieme tomu, že kamiónová doprava je dôležitá. Ale túto situáciu už treba riešiť, pretože obyvateľom obce, najmä tým pri hlavnej ceste, strpčuje život. Ide o hluk, prach aj vibrácie. Problémom je častý prejazd kamiónov, najmä preťažených, ale aj tých, ktoré si skracujú tranzit cez našu obec. Riešením by bolo, ak by župa mala viac právomocí a my ako obce by sme mali kompetenciu merať rýchlosť,“ uviedol starosta Vidinej a predseda mikroregiónu Novohradské podzámčie Ján Šupica.
Banskobystrický samosprávny kraj navrhuje zmenu legislatívy tak, aby župy plnili funkciu cestného správneho orgánu. To znamená, aby mali právomoc zastavovať vozidlá, udeľovať pokuty a aby vybrané peniaze išli do ich rozpočtov. „Naším cieľom je, aby sme mali v rukách kompetencie, ktoré nám umožnia reálne chrániť naše cesty,“ zdôraznil Lunter.
Ak sa zmenu podarí presadiť, BBSK plánuje pravidelné kontroly tak, aby sa jazda s preťaženým vozidlom už nikomu neoplatila.
Župa v spolupráci so združením SK8 predložila zásadné pripomienky k novele cestného zákona. Tie sú však také rozsiahle, že podľa ministerstva vnútra nie je vhodné zahrnúť ich priamo do návrhu. „K spravodlivejšiemu nastaveniu systému nestačí zmeniť jeden zákon, treba ich pozmeniť hneď niekoľko,“ vysvetlil riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry BBSK Róbert Machala.
Témou septembrového rokovania Sekcie cestnej infraštruktúry SK8 preto bude príprava paragrafového znenia legislatívnych zmien.
Okrem legislatívnych krokov chce BBSK spolu s políciou vytypovať najproblémovejšie úseky a dobudovať stojiská na váženie vozidiel.
Zdroj titulnej fotografie: BBSK
NENECHAJTE SI UJSŤ