No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Matematikár a informatik sa uchádza o titul Učiteľ Slovenska 2020, v žiakoch sa snaží vzbudiť záujem

Učí na Gymnáziu vo Fiľakove matematiku a informatiku. Jeho učebné metódy a prístup k žiakom je iný – vyučovanie sa snaží neustále zlepšovať a inovovať. Aj vďaka tomu je pedagóg Róbert Tomolya finalistom v ankete Učiteľ Slovenska 2020.

Učiteľa navrhli do ankety žiaci. Momentálne je v TOP 10. Svojim žiakom pomáha rozvíjať ich talent vďaka inovatívnym postupom. Podľa riaditeľa Juraja Pétera je pre školu Róbert Tomolya veľkým prínosom. „Učiteľ Róbert Tomolya dostane zo žiakov to ich maximum – či už sú v matematike priemerní, alebo nadaní. Dosahujú výsledky, ktoré sú primerané ich schopnostiam, nestrácajú nič, pretože každý žiak má istú schopnosť rozumieť matematike,“ povedal pre Rimava.sk na margo učiteľa riaditeľ Péter.

Článok pokračuje pod reklamou



Matematika inak

Hľadá nové postupy, inovuje tie zaužívané, motivuje žiakov a stále sa snaží zlepšovať. Róbert Tomolya učí na fiľakovskom gymnáziu od roku 1991. „Na hodinách matematiky využívam vlastné edukačné materiály. Tieto materiály sú k dispozícii aj pre ostatných pedagógov na mojom vzdelávacom portáli,“ povedal pre Rimava.sk pedagóg Tomolya, podľa ktorého môžu byť veľmi užitočné aj pre slabších žiakov na prípravu i na precvičovanie problematických častí matematiky a informatiky.

„Vlastne vyrobené aplety využívam pri vyučovaní matematiky ako motivačný prostriedok, ako aj priamo pri vysvetľovaní nového učiva alebo pri opakovaní,“ doplnil učiteľ, ktorý súhlasí s tým, že matematika je pre žiakov často odstrašujúcim predmetom a zdá sa im náročná.

„Štandardné alebo klasické metódy vyučovania matematiky sú pre žiakov často nezáživné a málo zaujímavé. Prečo? Študenti každý deň používajú PC, multimediálne prostriedky, MP3 prehrávače, atď. Pre nich matematika, fyzika, informatika je veľmi statická, nezaujímavá,  ‚nie je to v pohybe', ako mi raz povedal môj žiak,“ vysvetľuje matematik. „Ak chcem, aby sa získavané vedomosti stávali trvalými, treba vzbudiť záujem o matematiku, buď účinnou motiváciou, vizualizáciou, prípadne inými spôsobmi,“ zdôraznil Róbert Tomolya.

Už pred 10 rokmi vytvoril výučbový program matematiky pre všetky štyri ročníky gymnázia. Tieto elektronické učebné materiály využíva dodnes, samozrejme, stále ich inovuje. Pomocou nich žiakov aj testuje a oni majú tiež možnosť si učivo precvičiť online.

Prácu učiteľa hodnotí riaditeľ gymnázia veľmi pozitívne. „Veľmi si ho vážime za to, čo robí. Nejde len o jeho základné povinnosti, ale už vyše 20 rokov sa venuje mimoriadne nadaným žiakom v matematike a v informatike,“ povedal o pedagógovi riaditeľ školy Juraj Péter. Učiteľ Tomolya pre žiakov organizuje aj tábory, sústredenia a súťaže. „Žiaci, ktorí sa zapájajú do týchto aktivít, ktoré sú mimo všedného vyučovania, mimoriadne rozvíjajú svoje vedomosti,“ tvrdí riaditeľ Péter a dodáva, že títo žiaci majú veľkú šancu dostať sa na prestížne univerzity.

Neustále inovuje

„Ako učiteľ matematiky vidím, že nové objavy, vedomosti sa dostanú do učiva základných a stredných škôl možno raz za 100 rokov. Ale informačné technológie sa menia každých 100 dní. Preto musím byť ako učiteľ informatiky stále in a sledovať, čo je nové, aké nové programy či ich nové verzie prichádzajú,“ hovorí učiteľ Gymnázia vo Fiľakove.

Okrem toho, že inovuje učebné postupy, sa zaslúžil aj vznik niekoľkých celoštátnych súťaží, medzi nimi napríklad Infoprog, AlgoritMánia či Prírodovedný triatlon. Informatická súťaž Infoprog, ktorú nielenže spoluzakladal, ale je aj jej hlavným organizátorom, je pre stredné školy s vyučovacím jazykom maďarským s medzinárodnou účasťou (Slovensko, Srbsko, Maďarsko, Rumunsko). „V Slovenskej republike je táto stredoškolská súťaž jedinečná. Po dvoch korešpondenčných kolách nasleduje finále,“ objasnil učiteľ Tomolya.

Algoritmánia je informatická súťaž pre základné školy. Trojčlenné tímy v nej riešia úlohy založené na všeobecných počítačových zručnostiach, algoritmickom myslení a kreativite. Na Prírodovednom triatlone, celoštátnej súťaži pre stredné školy, dostanú trojčlenné družstvá úlohy z matematiky, fyziky a informatiky.

Počuli ste už o „estetickej matematike“?

Učiteľ Tomolya už pred niekoľkými rokmi prišiel s „estetickou matematikou“ – hľadal matematické vzorce a vzorce z geometrie v ľudovom umení. „V zdobení krojov z okolia hľadá matematické vzorce. Je to senzácia v prístupe k matematike,“ zdôraznil riaditeľ gymnázia Péter, podľa ktorého robia niečo podobné v Španielsku – hľadajú matematické vzorce v zdobení Alhambry, stredovekého komplexu palácov a pevností maurských panovníkov Granady v Španielsku. „Pán Tomolya to však začal robiť skôr ako oni,“ dodal riaditeľ s tým, že je to metóda pre mimoriadne nadaných žiakov.

Školu informatizoval

Podľa riaditeľa Juraja Pétera sa učiteľ Tomolya zaslúžil o informatizáciu školu. „V tom bol jeho prvotný impulz, že sa škola v tých 90-tych rokoch vydala týmto smerom – profilovala sa na informatiku,“ vysvetlil riaditeľ, podľa ktorého na tom má zásluhy aj kolega László Molnár.

„Matematiku má zinformatizovanú tak, že každú jednu hodinu je schopný predviesť na interaktívnej tabuli, má zdigitalizované všetky učivá,“ povedal riaditeľ. Žiaci môžu vďaka tomu sledovať hodinu aj z domu, keď sú napríklad chorí. Na hodinách používajú tablety či notebooky, ktoré im na vyučovanie zabezpečila škola. „Je to na našej škole zaužívané,“ tvrdí riaditeľ Péter.

Myslím si, že na Slovensku je nepochybne veľa vynikajúcich učiteľov, hovorí Tomolya

Učiteľom chcel byť už od deviatej triedy základnej školy a napriek tomu, že chvíľu uvažoval aj o tom, že sa bude venovať informatike profesionálne, nechcel opustiť rodinu, ani rodné Fiľakovo a ani školu.

To, že sa nachádza v TOP 10 ankety Učiteľ Slovenska 2020, je pre neho pocta. „A fakt, že som sa dostal medzi najlepších, je veľký úspech. Myslím si, a verím v to, že na Slovensku je nepochybne veľa vynikajúcich učiteľov! Samozrejme, toto všetko ma zaväzuje k tomu, aby som ani v budúcnosti nezlenivel a v činnosti ďalej pokračoval s veľkým nasadením,“ priznal matematik a informatik, na ktorého kolegovia – finalisti urobili veľký dojem. „Inšpirovali ma. Som hrdý na to, že môžem spolu s nimi tvoriť team finalistov,“ uzavrel Róbert Tomolya.

Anketa Učiteľ Slovenska vznikla v rámci iniciatívy CEEV Živica a Komenského inštitútu. Za cieľ si dala zmeniť stereotypný pohľad na prácu učiteľov. Chcú tomuto povolaniu prinavrátiť jeho váženosť. „Nezaoberáme sa otázkou, kto je najlepší, ale kto to robí dobre a dosahuje patričné výsledky,“ uvádzajú organizátori.

Hlasovať v ankete Učiteľ Slovenska 2020 je možné online do 30. septembra.

Zdroj: Rimava.sk


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross