No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Prevezieme sa niekedy traťami Lučenec – V. Krtíš, Muráň – Pohorelá či Dobšiná – Mlynky? Nie je to pravdepodobné, ale ani vylúčené

12. apríla 2021 | | | |  | 

Lučenec – Veľký Krtíš, Muráň – Pohorelá či Dobšiná - Mlynky. Tieto sídla nikdy nespájala železničná sieť, ale štát ich vybudovanie kedysi plánoval a ešte stále možnosť ich výstavby úplne nezatrhol. Všetky tieto trate, ktorých vytvorenie dnes znie ako z ríše snov, nájdeme totiž v zozname železničných priorít, ktorý nedávno vypracovalo a zverejnilo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR.

Na excelovskom hárku, v ktorom sú zaznačené všetky aktuálne zámery a možnosti rozvoja železničnej dopravy na Slovensku, nájdeme o nich zmienku na poslednej stránke s názvom 4b Ostatné. Zahrnuté sú v kolónke s nadpisom „Preveriť nové trate národným alebo regionálnymi dopravnými modelmi“. Keďže nie je jasné, čo konkrétne táto všeobecne znejúca veta znamená, opýtali sme sa na to priamo tlačového oddelenia MDV SR.

Uvedená formulka znamená, že na detailnejšie posúdenie nákladov a benefitov daných tratí je potrebné ich hlbšie skúmať v kontexte regionálnej dopravy (napríklad v tzv. Pláne udržateľnej mobility - “PUM“ daného kraja) alebo, ak ide o významnejšie trate a prepojenia regiónov, aj v kontexte národného modelu,“ odpovedal nám hovorca MDV SR Ivan Rudolf.

Článok pokračuje pod reklamou



Rezort sme zároveň poprosili o doplnenie, za akých podmienok by sa tieto trate mohli naozaj začať stavať a či už bola v tomto smere urobená nejaká príprava, vypracované nejaké dokumenty, alebo ide skutočne len o dlhodobý zámer, ktorý sa napokon nemusí realizovať.

„Tieto trate sa dostali do zoznamu z dôvodu, že v minulosti existovali zámery či plány na ich realizáciu. Niektoré sú v súčasnosti už ťažko uskutočniteľné. Nechceli sme však opomenúť žiadne možnosti do blízkej či vzdialenej budúcnosti,“ objasnil Rudolf.

Zhrnuté a podčiarknuté, hoci sú uvedené tri trate spomenuté v zozname železničných priorít, šanca, že by sa s ich výstavbou začalo v horizonte najbližších rokov, sa rovná takmer nule. Rovnako nepravdepodobné je ich postavenie vo vzdialenejšej budúcnosti, ale, kto vie, môžu sa objaviť skutočnosti, ktoré si ich výstavbu niekedy vyžiadajú. Doteraz sa však u nás trate skôr rušili (R. Sobota – Poltár), alebo na nich bola zastavená osobná preprava (Plešivec – Muráň).

Mimochodom, ďalšou podobnou plánovanou traťou je železničné prepojenie Hnúšte a Kokavy nad Rimavicou či dostavanie trate z Tisovca do Slavošoviec, ktorú budovali za Slovenského štátu pre potreby tamojších papierní. Ako sme písali na našej sesterskej stránke Echoviny.sk, platí pre ne to isté, čo pre spomínané tri trate.

Zdroj: Rimava.sk; Foto: ilustračné


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross