
Nový úsek rýchlostnej cesty medzi Kriváňom a Mýtnou je otvorený. Slávnostnú pásku prestrihli za účasti ministra dopravy Jozefa Ráža, štátny tajomník MD SR Igor Choma, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Filip Macháček, zástupca zhotoviteľa spoločnosti Doprastav Martin Valko, premiéra Slovenskej republiky Róberta Fica a Ministra dopravy Slovenskej republiky Jozefa Ráža.
Vodiči tak úsek začnú využívať po štvorročnej výstavbe. Súčasťou deväťkilometrového úseku je rekordná estakáda, ktorá sa tiahne vo výške až 45 metrov nad zemou. Stavba za takmer 300 miliónov eur má zásadne zlepšiť dopravné spojenie do Novohradu.
Stavba sa zapíše do histórie slovenského staviteľstva hneď niekoľkými prvenstvami. Najvýraznejším prvkom je najdlhší most na Slovensku s dĺžkou 4 374 metrov, ktorý sa tiahne v korunách stromov. Estakáda vedie vo výške 15 až 45 metrov nad terénom a ponúka impozantné výhľady na okolité pohoria Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. Z celkovej dĺžky úseku takmer 9 kilometrov tvoria mostné konštrukcie neuveriteľných 6,5 kilometra.
Článok pokračuje pod reklamou
Výstavba sa nezaobišla bez komplikácií. Pôvodný termín dokončenia na jar 2024 sa posunul o rok a pol. Zdržanie spôsobila najmä stará skládka odpadu pri obci Kriváň, ktorá bola desaťnásobne väčšia, než sa predpokladalo. Náročnosť stavby dokumentuje aj fakt, že v júni 2023 sa na stavenisku nachádzalo súčasne 14 vežových a 25 kolesových žeriavov.
Náklady na výstavbu sa vyšplhali z pôvodných 232 miliónov eur na približne 270 miliónov eur bez DPH. Konečná suma bude známa až po vyčíslení všetkých nákladov. Napriek navýšeniu ceny ide podľa odborníkov o primeranú sumu vzhľadom na technickú náročnosť projektu.


Otvorenie úseku výrazne zlepší dopravnú situáciu. Po spustení prevádzky získali motoristi súvislé diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec, s výnimkou chýbajúceho južného obchvatu Zvolena.
Úsek začína v mimoúrovňovej križovatke Kriváň, kde sa pripája na existujúci úsek R2 Pstruša – Kriváň. Koniec 9-kilometrového úseku sa nachádza pri obci Mýtna, kde sa pripája na existujúci úsek R2 Kriváň – Lovinobaňa. Cestu I/16 pretína na troch miestach. Celkovo je na úseku až 6402 metra mostov.





Na úseku R2 Kriváň – Mýtna sa denne pohybovalo približne 450 až 500 pracovníkov. Väčšina z nich musela byť vyškolená na práce vo výškach, keďže najvyšší mostný pilier tu má takmer 45 metrov. „Na tejto stavbe sa použili všetky stavebné techniky výstavby mostov, aké v súčasnosti poznáme. Na úseku spolupracovalo 30 veľkých žeriavov, niektoré až z Poľska a Čiech. Skruže jednotlivých mostov sa tu skladali vo vzduchu vo výške asi 30 metrov, nie ako bežne predtým, na zemi. To všetko sa robilo v tesnej blízkosti existujúcej dopravnej tepny - cesty I/16 a jej uzavretie na viac ako pár minút nebolo, aj kvôli jej vyťaženosti, možné,“ vymenúva len niekoľko fascinujúcich faktov o úseku R2 Kriváň – Mýtna riaditeľ stavby, Ján Karásek.
Špecifiká úseku Kriváň - Mýtna prinášajú nutné posilnenie strediska
Stredisko v Lučenci muselo posilniť svoje personálne aj technické kapacity. Otvorenie úseku R2 Kriváň – Mýtna prinieslo potrebu navýšiť počet pracovníkov aj techniky, vďaka čomu pribudlo šesť nových zamestnancov a dva sypače.
„Otvorenie nového úseku R2 Kriváň – Mýtna si vyžadovalo personálne i technické posilnenie strediska. Pribudlo šesť zamestnancov a dva nové sypače. V súčasnosti sme už prevzali do správy jednotlivé stavebné objekty a pripravujeme sa na spustenie úseku do prevádzky. Urobíme, čo bude v našich silách, aby sa na ňom motoristom jazdilo perfektne počas celého roka,“ uviedol podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, Rastislav Droppa.
Článok pokračuje pod reklamou
Počas výstavby tohto nového úseku bolo nevyhnutné odstrániť dreviny približne do vzdialenosti 40 metrov od telesa cesty. Zamestnanci však budú mať aj naďalej veľa práce so zeleňou – od kosenia cez ošetrovanie vegetácie až po vypiľovanie náletových drevín. Úsek je totiž situovaný takmer v korunách stromov, čo tvorí jeho jedinečný charakter. Ambíciou NDS bolo zabezpečiť, aby okolie R2 zostalo prirodzenou súčasťou citlivého horského ekosystému.



Zdroj fotografií: FB Národná dialničná spoločnosť
NENECHAJTE SI UJSŤ