No active "ca-sidebar-197687" sidebar

O Vianociach pred Vianocami, podľa psychológov môže ísť o vydieranie

28. novembra 2017 | |  | 

Prichádza každoročné obdobie sviatkov, vianočných nákupov a stresu. Veľké obchodné reťazce však vianočné cukrovinky ponúkajú častokrát už od septembra či októbra. Psychologička Tatiana Hrablayová z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Rimavskej Sobote tvrdí, že ide o výsledok bezradného konzumu tejto doby, kde peniaze a nákup aj nepotrebného tovaru hrajú prím. „Dokonca na chorobné nakupovanie máme už aj diagnózu," tvrdí odborníčka.

Každým rokom obchodníci začínajú s Vianocami čoraz skôr. Čokoládové figúrky s vianočným motívom zabalené v pozlátku sa dajú kúpiť už mesiace pred sviatkami. Zdá sa však, že obchodníci presne vedia, čo robia. „Samozrejme, že najvhodnejší čas na míňanie je obdobie Vianoc, keďže toto obdobie znamená pre väčšinu ľudí dávanie darčekov. Obchodníci sa tomu len prispôsobujú a vychovávajú si svojich verných zákazníkov k tomu, že ak skôr nakúpia darčeky, nemusia sa potom za nimi naháňať pred Vianocami,“ vysvetľuje psychologička.

Podľa majiteľky jedného z malých obchodov v centre Rimavskej Soboty sa snažia zákazníkom vychádzať v ústrety, no z roka na rok sa nájdu ľudia, ktorí v predvianočnom „ošiali“ prichádzajú čoraz častejšie s otázkou: Vy to ešte nemáte? „Poukazujú hlavne na veľké obchodné reťazce, že tam už majú vianočný tovar a tým pádom určujú čas, kedy sa to všetko spustí,“ povedala pre Rimava.sk Andrea Štepanovská, podľa ktorej príliš predbiehajú Vianočný čas. „Niekedy sme pritom začali výklady zdobiť až po príchode Mikuláša,“ podotkla. Vianočné darčeky tak podľa nej ľudia nakupujú častokrát už od septembra. Súvisí to však aj s tým, že mnohí ľudia nemajú veľa peňazí. „Aj tri mesiace dopredu si preto prevažne dôchodcovia nakupujú veci, aby im to finančne vydalo,“ poznamenala. Podľa obchodníčky je však pekné, keď si ľudia k sebe nájdu cestu aj počas celého roka. „Niekedy len tak, malým darčekom pre potešenie,“ uzavrela.

Psychologička ďalej spomenula, že hlavným cieľom obchodníkov je pripomenúť aj pracovne zaneprázdneným ľuďom, ktorí na nič nemajú čas, že majú myslieť na kúpu darčekov už v októbri. „Od obchodníkov nemôžeme čakať, že svoju stratégiu zmenia. Ide im o zisk,“ hovorí Tatiana a dodáva, že pokiaľ to má pre nich žiadúci efekt, nemajú dôvod niečo meniť. Psychológovia sa zhodujú, že zo strany predajcov môže ísť o vydieranie. Hrablayová na záver podotkla, že nie sú zlí obchodníci, robia iba to, čo im zákazníci dovolia.

Preto by sa ľudia nemali nechať zlákať ponukami, nekupovať viac ako je potrebné a začať si užívať sviatočnú atmosféru až po Mikulášovi. „Vianoce sú najviac sviatkom pokoja a rodinného šťastia, keď sme spolu, zhovárame sa, hráme sa, ideme na prechádzku, nikde sa neponáhľame. Ak túto pohodu Vianoc bude zažívať dieťa v rodine, som presvedčená, že ako dospelé bude úspešne odolávať aj takzvaným pazúrom konzumu," uzavrela.

Zdroj: Rimava.sk


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross