No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Online záškoláctvo, hodiny za počítačom či zrušené stužkové. Maturanti zhodnotili dištančné vyučovanie

14. februára 2021 | |  | 
ilustračné foto

Snom azda každého maturanta je úspešne zvládnuť posledné stredoškolské skúšky a vkročiť tak do "života dospelých“. Takmer celý školský rok a taktiež aj ich prípravu na maturitu poznamenala pandémia koronavírusu, ktorá ich uväznila za obrazovkami počítačov. S niektorými z nich sme sa porozprávali o tom, ako zvládajú dištančné vyučovanie.

Vidia pozitíva aj negatíva

Veľké pozitívum dištančného vzdelávania vidia žiaci práve v tom, že kvôli škole nemusia denne cestovať. Patrik, žiak Strednej odbornej školy obchodu a služieb, tak napríklad nemusí dochádzať do Rimavskej Soboty denne 30 kilometrov. Ušetril nielen čas, ale aj financie. Táto výhoda učenia sa z domu sa páči aj ďalšiemu žiakovi Filipovi zo Strednej odbornej školy techniky a služieb Brezno. Rimavskosoboťan vďaka dištančnému vzdelávaniu nemusí bývať na internáte.

Článok pokračuje pod reklamou



Na druhej strane negatív našli žiaci omnoho viac. „Podľa mňa dištančná výučba nie je adekvátna náhrada za prezenčnú, pretože v školskom prostredí nie sú veci, ktoré ťa rozptyľujú. V škole má rovnaké podmienky na vzdelanie každý žiak. Mne veľmi veľmi chýba to, že sedíme v škole a máme normálnu hodinu,” myslí si gymnazistka Katarína.

„Niektoré predmety sa dajú naučiť aj doma, ale praktické sú veľmi ťažko zvládnuteľné, pretože je to oveľa lepšie, keď nám to učiteľ vysvetlí a vidíme priamo, čo a ako sa má robiť,” pridal sa k jej názoru Patrik. Ďalší žiak z odbornej školy sa vyjadril aj k tomu, ako budú podľa neho žiaci končiacich ročníkov na odborných školách pripravení do zamestnania. „Prax u nás na škole bola v katastrofickom stave, už keď som tam nastúpil a myslím si, že ani tá prax by ma nepripravila do zamestnania. Ale našťastie máme my mladí k dispozícii takú vec, ako sú brigády a tam sa naučíme, ako sa s tou prácou fyzicky aj psychicky vysporiadať.”

Žiakom z odborných škôl chýba praktické vyučovanie.

To, čo majú všetci opýtaní žiaci spoločné, je každodenný boj s tým, že sa nie vlastnou vinou v domácom prostredí nedokážu sústrediť. Problémom je podľa nich aj nedostatočná motiváciu do učenia. Stretli sa taktiež s nedostatkom potrebných pomôcok. Pri väčšom počte súrodencov na dištančnom vzdelávaní môže v domácnosti chýbať voľný počítač. Zlý signál či internet je tiež problém, ktorý nie je vždy riešiteľný. A určite najväčším negatívom je podľa nich to, že sa nenaučia ani polovicu z toho, čo by sa mali.

Denne presedia za obrazovkou aj šesť hodín

Žiaci v tomto období presedia za počítačom denne približne 5 až 6 hodín. Pokiaľ sa pripravujú aj na vysokú školu, toto číslo môže ešte narásť. 

Jeden zo žiakov SOŠTaAP má napríklad online hodiny 3 dni do týždňa. Zvyšné 2 dni by sa mal venovať učivám z odborného výcviku. Filip, ktorý navštevuje odbornú školu v Brezne, má 2 alebo 3 online hodiny denne. Ako ďalej dodal, vypracovanie úloh mu niekedy trvá aj ďalšie tri hodiny. Jeho škola od 8. februára otvorila svoje brány, on ich však neprekročil, keďže je z Rimavskej Soboty a internáty sú stále zatvorené. Online hodiny sa tak pre neho skončili. Len vďaka chápavosti a ochote pedagógov má možnosť nechať si učivo vysvetliť v poobedňajších hodinách.

Naopak, gymnazistka a študentka Obchodnej akadémie sa zhodli na tom, že majú online hodiny každý pracovný deň. Učitelia ich využívajú na prejdenie si učiva a úloh, ktoré žiakom zadávajú. Žiaci sú takýmto spôsobom tiež skúšaní.

Novinkou je online záškoláctvo

Kým počas prezenčného vyučovania sa žiaci vyhli sedeniu v škole jednoducho tak, že do nej neprišli, teraz prichádzajú s inými spôsobmi.

„Veľkú nespravodlivosť vidím v tom, že od skorých ranných hodín sa pozerám do počítača a denne trpím kvôli tomu bolesťami hlavy, pričom niektorí moji spolužiaci sa hodín pravidelne nezúčastňujú. Ak sa už zúčastnia, tak im “nejde” mikrofón či kamera, a preto s nimi učitelia nevedia spolupracovať. Stretávame sa bežne aj s tým, že úlohy pošle pár ľudí a zvyšok často použije výhovorku – nemal som čas a podobne. Učitelia sú častokrát bezmocní a nevedia vytvoriť dostatočnú sankciu pre takýto typ študenta,” povedala jedna z maturantiek.

Ostali bez stužkovej

Neodmysliteľnou súčasťou rozlúčky so strednou školou bola doteraz stužková. Tento rok sa študenti musia zaobísť bez nej. Stredné školy si slávnostný večer plánovali, no kvôli pandémii ho museli zrušiť, nepomohlo ani prekladanie termínov.

„Chceli by sme mať stužkovú aspoň v máji, ak sa situácia zlepší,” povedala jedna zo študentiek Obchodnej akadémie – Kereskedelmi Akadémia. Ďalšou alternatívou je podľa žiakov ukončenie maturitného ročníka aspoň v podobe spoločnej večere.

Do školy sa vrátiť chceli

„Ja som do školy teraz nastúpiť nechcela hlave kvôli tomu, že som sa bála kvôli rodine, aby som ich neohrozila. Ďalším dôvodom boli blížiace sa prázdniny a prišlo mi zbytočné na týždeň ísť do školy a dať sa testovať,” vysvetlila Vanesa z Obchodnej akadémie.

Študenti ďalej prezradili, že množstvo z nich do školy nenastúpilo hneď v pondelok, pretože len v ten deň mali termín na testovanie, a tak to už nestihli. Žiakom návrat do lavíc prekazil aj pozitívny výsledok na koronavírus, a to buď ich alebo ďalších členov domácností. Nedostali sa teda do svojich tried, ale do karantény.

Niektorí žiaci sa ale vyjadrili aj tak, že do školy nastúpiť chceli, pretože práve tam sa na maturity pripravia najlepšie. Tiež už túžia vidieť svojich spolužiakov a opäť sa s nimi rozprávať tvárou v tvár.

Autorka: Eunika Laščáková


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross