RIMAVSKÁ SOBOTA – Do redakcie sme dostali podnet od obyvateľky mesta, ktorá bola nespokojná s prístupom personálu nemocnice k pacientovi na pohotovosti.
Pisateľka nám opísala svoju skúsenosť, keď navštívila pohotovosť v Rimavskej Sobote so svojím 2-ročným synom, ktorý mal vysoké teploty, zvracanie a hnačky.
„Doma lieky nezabrali, a bolo to s ním horšie. Prišli sme na pohotovosť, čakali sme tam pol hodinu, kým vyšla doktorka s tým, že nemá čas vyšetrovať pacientov a že tam nie je detská pohotovosť, ale vyšetrí pacientov za 10-eurový poplatok. Zobrala zdravotné karty, položila ich na stôl a šla na 40 minút preč.“
Po návrate lekárky došlo k nedorozumeniu o tom, či ide o detskú pohotovosť a či má pacientka potrebný papier. Matka dodala:
„Povedala som jej, že môjmu synovi je veľmi zle a namiesto toho, aby ste ho vyšetrili, riešia peniaze a papiere a 40-minútové pauzy. Ona povedala, že má nárok na pauzu, že je to jej práca.“
Matka nakoniec odišla domov a postarala sa o syna sama, ale bola veľmi sklamaná z prístupu lekárky a nemocnice.
Článok pokračuje pod reklamou
Riaditeľ Dušan Suchý reagoval na tento podnet s vysvetlením, aká je situácia v nemocnici a aké sú aktuálne možnosti poskytovania starostlivosti:
„Ako som spomínal, v službe je jeden lekár a ten zabezpečuje všetko potrebné na neonatologickom oddelení, Jednotke intenzívnej a resuscitačnej starostlivosti o novorodenca (JIRSN) a na pediatrickom oddelení. Okrem toho sa musí postarať o pacientov v rámci ústavnej pohotovostnej služby (ÚPS). A tiež je prítomný pri pôrode, kde zabezpečuje starostlivosť o novorodenca.
K samotnému prípadu. V inkriminovanom čase službukonajúca lekárka prijímala na pediatrickom oddelení pacienta s hemoragickou gastritídou. Následne sa presunula do ÚPS ambulancie, kde ako prvého ošetrila pacienta, ktorý bol odoslaný z urgentného príjmu (chirurgickej ambulancie). Potom prišiel rad na čitateľku resp. jej dieťa, starostlivosť im nebola nijako odmietnutá.
Pre dokreslenie situácie, od 1. júla 2024 sa skrátili ordinačné hodiny na detskej ambulantej pohotovostnej službe (APS). Pôvodne APS fungovala do 22:00, teraz je to do 20:00. V praxi to znamená, že časť pacientov, ktorých predtým vybavila APS, sa teraz presunuli do našej ÚPS ambulancie. Vyťaženosť nášho personálu opäť stúpla. Pre ilustráciu, za prvé dva júlové týždne sa v ÚPS vyšetrilo a ošetrilo viac ako 110 pacientov. A pritom lekár sa musí postarať aj o všetky oddelenia a pacientov, ktorí sú hospitalizovaní.
Článok pokračuje pod reklamou
Plne chápem, že každý rodič má strach a obavy o svoje dieťa, keď je choré. Ale zdravotníctvo, resp. jeho kapacita, nie sú bezlimitné. Preto si myslím, že je prirodzené na poskytnutie starostlivosti počkať. Je to o nastavení priorít, o kritického pacienta sa musíme postarať hneď, iní však môžu nejakú chvíľu počkať.“
Ako riaditeľ nemocnice Dušan Suchý hovorí, všetci rodičia majú právo očakávať, že ich deti dostanú potrebnú zdravotnú starostlivosť, a preto je dôležité, aby sa podobné situácie riešili s porozumením a ochotou. Zároveň však musíme brať do úvahy aj obmedzené kapacity zdravotníckeho personálu a nutnosť zabezpečenia starostlivosti o všetkých pacientov, vrátane tých najkritickejších.
NENECHAJTE SI UJSŤ