Podvečer dňa 1. 7. 1935 do obce Jesenské prichádzalo osobné auto. Za volantom sedel Dr. Višňovský, komisár miestnej politickej správy. Išlo o mladého perspektívneho predstaviteľa politickej garnitúry, ktorý svoje štúdiá ukončil vo Francúzsku. Jeho spolujazdcom bol Szepesházy, vedúci notár z Hostíc a práve jeho Višňovský viezol domov.
V čase o 18.10 hod. sa z veľkej stanice v Jesenskom pohýnal osobný motorový vlak idúci v smere na Rimavskú Sobotu. Auto vedené Višňovským míňalo v obci kostoly smerom na Širkovce a blížilo sa k dvojitému železničnému priecestiu. Vonku pri strážnom domčeku nestál železničiarsky zriadenec a závory boli zdvihnuté hore. Vodič preto bez zaváhania vošiel na priecestie, keď sa tam z ničoho nič objavil motorový vlak.
Článok pokračuje pod reklamou
Došlo k stretu, pričom auto uviazlo pod nárazníkom vlaku a ten ho pred sebou tlačil po koľajniciach. Škrípanie bŕzd, náraz a zvuky demolovaného auta vystrašili cestujúcich v súprave. Skoro 20 metrov bolo auto vlečené, kým sa nevyšmyklo spod kolies vlaku a prevracajúc sa padalo dole z násypu. Počas prevracania došlo k mohutnej detonácii, explodovala palivová nádrž v aute. Bolo to šťastie v nešťastí, lebo tlaková vlna otvorila na aute dvere a obaja cestujúci z neho vyleteli von.
Motorový vlak zastavil a ľudia z neho húfne utekali ratovať osádku vozidla. Višňovský a Szepesházy ležali vedľa horiaceho auta v bezvedomí. Okamžite ich naložili na vlak a ten nestojac na ďalších staniciach sa rútil do Rimavskej Soboty. Zabezpečoval sa pre nich okamžitý prevoz do nemocnice, kde sa ich v chirurgickom pavilóne ujal primár MUDr. Gallus Mráz.
Szepesházyho zranenie sa ukázalo byť ľahšieho charakteru. Mal nepatrne poranenú hlavu, rôzne pomliaždeniny a otras mozgu. Po krátkej chvíli nadobudol vedomie a na druhý deň bol prepustený z nemocnice do domáceho liečenia. Višňovský mal tiež otras mozgu, dvojnásobnú zlomeninu ruky a čo bolo horšie, tak zlomenú lebečnú kosť. Ešte aj druhý deň ležal stále v bezvedomí. Keďže hrozil opuch mozgu, MUDr. Mráz musel previesť komplikovaný chirurgický zákrok. Nedávalo sa príliš veľa nádejí, že sa Višňovský zo svojho zranenia vystrábi a operácia dobre dopadne.
Z rôznych záznamov vyplýva, že v osobe doktora Mráza mala nemocnica v Rimavskej Sobote vynikajúceho chirurga. Komplikovanú operáciu zvládol a Višňovský na vlastných nohách opustil nemocnicu. Nasledovalo liečenie, ktoré trvalo tri mesiace a po tomto období bol Višňovský uznaný za práceschopného.
Článok pokračuje pod reklamou
Odcestoval na dovolenku do Púchova a práve tam si priložil k hlave revolver a stlačil spúšť. Prežil železničné nešťastie, aj komplikovanú operáciu hlavy, aby sa napokon po vyliečení stal samovrahom. Policajné vyšetrovanie nezistilo príčinu samovraždy, uvažovalo sa však, že ju z najväčšou pravdepodobnosťou spôsobilo zlé psychické rozpoloženie po prežitej havárii.
Zároveň bolo zahájené aj šetrenie, ako sa mohlo stať, že pri strážnom domčeku nik nebol a závory neboli spustené počas prejazdu vlaku. Zistilo sa, že ručné spúšťanie závor od strážneho domčeka bolo zrušené a nahradené automatickým zariadením, spúšťaným zo železničnej stanice v Jesenskom.
Pred pár dňami však došlo k poruche na prevádzke a závory tak boli nefunkčné. Závada nahlásená bola, nedošlo k jej odstráneniu. V tom prípade sa vyšetrovanie upriamilo na vyhľadanie osoby, ktorá svojou nečinnosťou, resp. nedbanlivosťou, niesla vinu na železničnom nešťastí.
Zdroje:
Gömör zo dňa 7. 7. 1935
Gömör zo dňa 13. 10. 1935
Gemer – Malohont zo dňa 6. 7. 1935
Autor: Vladimír Gondáš
NENECHAJTE SI UJSŤ