No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Bol „turecký“ most na Sobôtke naozaj tureckým?

most-sobotka0V blízkosti miestnej časti Sobôtka v Rimavskej Sobote stálo až do roku 1963 unikátne technické dielo, takzvaný „turecký“ kamenný most. Aj napriek jeho názvu však nie je jednoznačné, kedy bol postavený. Ľudová tradícia hovorí, že to bolo počas tureckej okupácie Rimavskej Soboty, no jeden z najvýznamnejších odborníkov na dejiny Malohontu Leon Sokolovský predpokladá existenciu mosta už v stredoveku.
„Je veľmi otázne, či tento most pochádza už z tohto obdobia. Prvé známe zobrazenie mosta je na vedute Náboženské nepokoje v Rimavskej Sobote z roku 1771. Tento most je však trochu odlišný od fotiek, ktoré máme zachované. Je vysokoklenutý a štvoroblúkový, zatiaľ čo most, ktorý je zachovaný na fotografiách, je nízkoklenutý a šesťoblúkový. Mosty s takýmto vysokým klenutím sú skôr typické pre gotické obdobie, takže je možné, že je stredovekého pôvodu,“ uviedol pre Rimava.sk archeológ Gemersko – malohontského múzea v Rimavskej Sobote Alexander Botoš.

Podľa slov Botoša vznik mosta súvisí skôr s budovaním takzvaných poštových ciest. Prvá poštová linka bola v Rimavskej Sobote zriadená v roku 1705, keď sa stala súčasťou severnej hlavnej linky Rákocziho poštového zriadenia. V tých časoch boli veľmi dôležitou zložkou pre samotné fungovanie štátu. Okrem doručovania pošty prepravovali aj osoby ako napríklad štátnych úradníkov, dôstojníkov či diplomatov. „Ja osobne si nemyslím, že bol postavený počas tureckých čias, pretože je dosť nepravdepodobné, že by Turci, ktorí boli usídlení v Sobôtke, stavali tak náročné technické dielo. Myslím si, že bol postavený v súvislosti s poštovou linkou Bratislava - Košice, aby zabezpečoval bezproblémový prechod cez rieku Rimavu v každom ročnom období,“ uviedol archeológ.

Botoš vo svojom článku publikovanom v Zborníku Gemersko – malohontského múzea uvádza, že most stál až do 10. februára 1958, keď náhle oteplenie spôsobilo odmäk na povodí rieky Rimavy a došlo k nahromadeniu ľadových krýh pri moste, ktoré zatarasili päť mostných otvorov zo šiestich. Spôsobili tak rozrušenie mosta, kvôli čomu bol dočasne prekrytý železnou konštrukciou. „Plánovalo sa so zachovaním tohto mosta a jeho opravením ako technickej pamiatky. V roku 1958 Slovenský výbor pre výstavbu vydal stanovisko, aby bol v prípade výstavby nového mosta ponechaný aj starý most ako pamiatka stavebnej a materiálnej kultúry. No zatiaľ z nezistených príčin sa v rokoch 1962 - 1963 pristúpilo k jeho demolácii,“ dodal na záver Botoš.

Zdroj: Rimava.sk, FOTO: Archív GMM, Alexander Botoš a Júlia Ferleťáková (repro)


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross