Rekonštrukcia úsekov ciest II/531 a II/532 prevažne v Revúckom ale aj v Rimavskosobotskom okrese bola ukončená. Cesty boli odovzdané do užívania včera v Muráni. Na vybraných najkritickejších úsekoch bola použitá technológia recyklovania za studena. Banskobystrický samosprávny kraj, ktorý cesty zatiaľ spravuje, ju použil ako prvý spomedzi krajov, rekonštrukciu považuje za najväčšiu v BBSK. Ako ďalej Rimava.sk informoval Marek Mačica, odborný referent pre komunikáciu BBSK, na rekonštrukciu boli poskytnuté pre BBSK úverové zdroje zo štátneho rozpočtu vo výške 8 miliónov eur a celá rekonštrukcia bola v hodnote 9,33 milióna eur.
Rekonštrukcia sa týka úsekov prepájajúcich Tisovec s Červenou Skalou a Tornaľu s Muráňom. Realizátorom prác bola banskobystrická spoločnosť spoločnosť SMS.
„Cesty II/531 a II/532 boli dlho skloňované. Keď som nastúpil do úradu, prichádzalo mi veľa mailov so žiadosťami o opravu ciest. Navyše ide o úseky, ktoré majú medzinárodný význam. Verím, že nové kvalitné cesty budú dobrým stimulom pre rozvoj tohto regiónu, ktorý patrí medzi najmenej rozvinuté v kraji. Ľudia, od domácich cez turistov, už dosť dlho trpeli rozbitými cestami,“ uviedol župan Ján Lunter.
Ekologická obnova
V úsekoch, ktoré boli v najhoršom stave, bola podľa Mačicu použitá technológia recyklácie za studena, ktorá následne zabezpečí dlhšiu životnosť ciest. Pri recyklácii za studena sa v prípade potreby odfrézuje podložie vozovky až do hĺbky 40 centimetrov. Princíp recyklácie za studena je okrem predĺženia životnosti ciest aj ekologický, keďže sa spracúva už existujúci materiál. V prvej fáze sa rozoberie časť vozovky, ten istý materiál sa obohatí o asfaltové (asfaltová pena) alebo hydraulické spojivo (cement a vápno), ktoré materiál skvalitní. Následne sa tento materiál zrecykluje premiešaním a použije sa na rekonštrukciu, čím sa ušetrí samotný materiál aj jeho presun pri rekonštrukcii.
Kraj bude v obnove ciest pokračovať aj v budúcom roku. Z krajského rozpočtu vyčlenili poslanci na rekonštrukciu a výstavbu ciest II. a III. triedy a cyklotrás viac ako 28 miliónov eur.
Vláda ešte v roku 2016 prijala uznesenie, podľa ktorého budú spomenuté cesty preklasifikované na cesty I. triedy a prejdú pod správu Slovenskej správy ciest. Zatiaľ k tomu nedošlo.
Zdroj: Rimava.sk, BBSK, FOTO: BBSK