No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Železnice SR budú rekonštruovať približne 8 kilometrov dlhý úsek trate, cestujúcich čakajú výluky

FIĽAKOVO – Železnice Slovenskej republiky majú v pláne zrekonštruovať približne 8 kilometrov dlhý úsek medzi ŽST Fiľakovo a výhybňou Holiša. Prípravy sú v plnom prúde, s prácami by chceli začať budúci rok.

Jednokoľajná neelektrifikovaná železničná trať medzi ŽST Fiľakovo a výhybňou Holiša je súčasťou trate Zvolen – Košice a patrí medzi najstaršie trate železničnej siete ŽSR. Úsek trate určený na rekonštrukciu má dĺžku 8 427 metrov, uvádza sa v materiáloch predložených do procesu posudzovania vplyvom na životné prostredie.

Článok pokračuje pod reklamou



„Cieľom je rekonštrukcia technickej infraštruktúry, a to železničného zvršku a spodku, mostov, priepustov a káblových trás, nástupíšť a úpravy na nich a chodníky k nim, úpravy priecestí a zabezpečovacích zariadení,“ vysvetlila Ria Feik Achbergerová, riaditeľka odboru komunikácie a marketingu Železníc Slovenskej republiky (ŽSR). Ako ďalej upresnila, plánovaný začiatok prác je v polovici roku 2022 a ukončenie v roku 2023.

Práce na koľajniciach pocítia aj cestujúci. „Vzhľadom na technologickú náročnosť rekonštrukcie je potrebné uvažovať s výlukou traťovej koľaje v medzistaničnom úseku v trvaní 6 mesiacov,“ upresnila hovorkyňa s tým, že cestujúci v úseku Fiľakovo – Holiša budú musieť byť v čase realizácie stavby (6 mesiacov) prepravení náhradnou autobusovou dopravou.

Financovanie tohto projektu je podľa Feik Achbergerovej plánované z fondov Európskej únie z Operačného programu integrovaná infraštruktúra. V prípade potreby počítajú s dofinancovaním z iných zdrojov, tie však bližšie nešpecifikovala. „Celková hodnota projektu bude stanovená výsledkom procesu v zmysle pravidiel a postupov verejného obstarávania,“ dodala.

Fiľakovo zastávka.

Rekonštrukcia daného úseku podľa hovorkyne umožní zvýšiť traťovú rýchlosť. Zlepší sa tiež priestorová priechodnosť, únosnosť železničného spodku, bezpečnosť prevádzky a cestujúcich, kultúra, komfort a plynulosť cestovania. Taktiež sa podľa jej slov znížia negatívne dopady železničnej prevádzky na obyvateľstvo – dôjde k zlepšeniu a skvalitneniu životného prostredia, znížia sa náklady na údržbu po ukončení stavby, minimalizujú sa nepredpokladané poruchy a z nich vyplývajúce obmedzenia prevádzky.

Postavia nové nástupiská

Ako sa ďalej uvádza v sprievodnej správe projektu, všetky pôvodné nástupiská (Fiľakovo zastávka, Výhybňa Prša zastávka a Holiša zastávka) budú odstránené a budú vybudované nové. „Na zastávke Fiľakovo zastávka pred výpravnou budovou dôjde k vybudovaniu nového nástupiska s dĺžkou 250 metrov. Ostatné nástupiska (Výhybňa Prša – 2 nástupiská pri koľaji č. 1 a 3 a nástupisko na zast. Holiša) budú dĺžky 150 metrov,“ priblížili.

Nástupisko na zastávke Holiša bude oproti pôvodnému nástupisku umiestnené po pravej strane koľaje v smere staničenia, teda bližšie k obci. „Nástupiská budú ukončené šikmou rampou na strane pohybu cestujúcich, na opačnej strane schodiskom. Povrchová úprava nástupísk bude riešená zámkovou dlažbou,“ dodali. Na nástupištiach, okrem zastávky Fiľakovo, budú taktiež osadené prístrešky pre cestujúcich.

Dlhodobo zanedbávaná trať

Trať, ktorú sa chystajú rekonštruovať, prechádza katastrálnymi územiami Fiľakovo, Prša, Nitra nad Ipľom a Holiša. Posledná väčšia obnova tohto úseku bola vykonaná v rokoch 1971 – 1974 a v roku 1977.


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross