No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Unikátna mostná stavba na R2 Kriváň – Mýtna naberá do dĺžky

7. decembra 2023 | | |  | 
Zdroj: NDS

MÝTNA – Mostní špecialisti pokračujú s prácami na najdlhšej slovenskej estakáde, ktorá je súčasťou stavby R2 Kriváň – Mýtna. Vysunuli dilatačný celok dĺžky 35 metrov, pričom tentoraz časť budúceho mosta vysúvali v dvojpercentnom klesaní.

"Pevnosť betónu sme dosiahli primiešaním zimných prísad a na stavbe je konštrukcia pred a po betonáži chránená vykurovaním. Estakáda, ktorá je dominantou stavby, bude merať 4 374 metrov. Celý úsek R2 bude mať dĺžku 9 kilometrov," priblížila hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Tiež pokračovala, že stavebné práce pokročili aj na ostatných objektoch. Na zvyšných mostoch sa položili tyčové prefabrikáty, realizuje sa debnenie, viažu sa armatúry, betónujú sa vonkajšie a vnútorné rímsy. Na oporných a zárubných múroch sa realizujú monolitické rímsy. 

Článok pokračuje pod reklamou


Výstavba estakády počíta s „brzdením“

"V prvej etape prebiehal výsuv jednotlivých segmentov dominanty úseku od pomyselného stredu mosta na smer do Zvolena v dvojpercentnom stúpaní, teraz vysúvajú dilatačné celky v opačnom smere a v dvojpercentnom klesaní," doplnila s tým, že mostní experti museli tomuto faktu prispôsobiť spôsob a techniku stavby.

  • Brzdenie segmentu: Na pilieri boli vybudované železobetónové brzdné bločky. O tieto bločky sú ukotvené 4 duté valce s celkovou brzdnou kapacitou 3 000 kilonewtonov, ktoré pomocou predpínacích tyčí, ukotvených v spodnej doske segmentu, zabraňujú nekontrolovateľnému pohybu segmentu smerom dole.
  • Ťahanie segmentu: Namontovali sa ťažné laná, pomocou ktorých cez napínacie zariadenie bol vysúvaný segment postupne ťahaný z výrobne.
  • Fixný bod: Aby po skončení výsuvu bolo možné deaktivovať brzdné tyče a pokračovať v realizácii ďalšieho segmentu, bolo potrebné ešte na pomocnom pilieri vytvoriť pevný bod. V tomto bode nosnú konštrukciu zdvihli a klzné platne na výsuvných ložiskách zamenili za protišmykové podložky.

"Pri tomto postupe, ťahanie a pribrzďovanie vysúvanej časti mosta, prebiehajú práce rýchlosťou 2,5 až 3 metre za hodinu. Nosná konštrukcia sa vysúva v združenom priereze, čo znamená, že každý zo segmentov sa vysúva v plnej šírke mostu, teda 27,5 metrov," dodala.

O R2 Kriváň – Mýtna

Začiatok úseku R2 Kriváň – Mýtna nadväzuje na úsek R2 Pstruša – Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorého odovzdanie motoristom sa uskutočnilo v decembri minulého roka. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. Motoristi po dostavbe získajú bezpečné diaľničné spojenie z Bratislavy až po Lučenec. Moderná štvorprúdovka odľahčí okolité obce i cestu prvej triedy od tranzitnej dopravy.


NENECHAJTE SI UJSŤ


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross