No active "ca-sidebar-197687" sidebar

J. Šimko a R. Lebeda diskutovali o priemyselnom parku, zamestnanosti aj infraštruktúre

Roman Lebeda a Jozef Šimko (zdroj: facebookový profil R. Lebedu)

RIMAVSKÁ SOBOTA/HNÚŠŤA – Strategický priemyselný park, situácia na pracovnom trhu v regióne či dopravná infraštruktúra. To boli hlavné témy diskusie primátora Rimavskej Soboty Jozefa Šimka, primátora Hnúšte Romana Lebedu a konateľa štátnej spoločnosti MH Invest Borisa Kačániho v relácii Klub komunálnej politiky Rádia Regina Stred.

Vysoká nezamestnanosť a odlev ľudí

Ako v úvode diskusie uviedol Šimko, miera nezamestnanosti v okrese je doslova kritická a podľa údajov úradu práce dosahuje 20,72 percenta. Rimavskosobotský primátor tvrdí, že obdobná nepriaznivá situácia je aj v Lučenci, Fiľakove, Poltári, Revúcej a Rožňave. „V podstate sa celý juh Banskobystrického kraja trápi s touto situáciou,“ podotkol Šimko.

Článok pokračuje pod reklamou



Podľa Lebedu z regiónu odchádzajú mladí, inteligentní ľudia, ktorí po skončení školy nevedia nájsť uplatnenie. „Čo sa týka nášho priemyselného parku, máme tam jedného veľkého investora, ktorý zamestnáva 850 ľudí. Vie ich zamestnať aj bez kvalifikácie, ide o montovanie káblových zväzkov. Takže túto časť pracovného trhu by sme v našom regióne mali pokrytú. Problém je, že práve stredoškoláci a vysokoškoláci si nenájdu uplatnenie. Potrebovali by sme nejakých menších investorov s väčšou pridanou hodnotou,“ skonštatoval.

Primátor Hnúšte je tiež presvedčený, že do Rimavskosobotského okresu by sa vrátili ľudia, ktorí pracujú v iných regiónoch, keby mali možnosť vhodného uplatnenia doma.

Priemyselný park by mal byť načas

Druhou veľkou témou bol chystaný štátny priemyselný park v lokalite medzi Sobôtkou a Kľačanmi na okraji R. Soboty. Ako uviedol Kačáni, medzi medzi problémy regiónu patrí chýbajúca vhodná infraštruktúra a nedostatok investícií. Aj to bol podľa neho dôvod, prečo sa rozhodli nasmerovať budúci priemyselný park práve do Gemera-Malohontu. „Je to pilotný projekt. Ak sa osvedčí, verím, že sa bude dať aplikovať aj na iné miesta a regióny,“ avizoval.

Pri príprave priemyselného parku idú podľa Kačániho na plné obrátky. „Momentálne máme urobené geodetické zameranie pomocou dronov, vyvŕtané sú všetky vrty potrebné pre geologický prieskum. Je urobené radónové meranie a riešime dodávateľa na štúdiu realizovateľnosti,“ načrtol konateľ MH Invest.

Celú prípravu by podľa neho mohlo urýchliť získanie štatútu významnej investície, na čom pracujú. „Nemuseli by sme ísť do územného konania,“ vysvetlil s tým, že za ideálnych okolností by na jar budúceho roka chceli začať s výstavbou. „Momentálne vyzerá všetko dobre, nevidím tam do budúcnosti ani potenciálny problém. Do roku 2023 by naša časť, ktorú sme sľúbili, mala byť dokončená,“ povedal Kačáni.

Článok pokračuje pod reklamou



Štát má konkrétne pripraviť inžinierske siete a infraštruktúru parku. Ak sa počas prípravy podarí získať konkrétneho investora, MH Invest je podľa Kačániho pripravená prispôsobiť komunikácie a jednotlivé prípojky jeho potrebám. V opačnom prípade ich vybudujú štandardne, aby vyhovovali čo najväčšiemu okruhu potenciálnych zámerov.

Šimko ďalej pripomenul, že v prípade realizácie projektu pôjde už o tretí priemyselný park v R. Sobote. „Prvý máme v bývalých kasárňach, kde pracuje cca 1400 občanov regiónu. Potom máme druhý park Sever za bývalou ZŤS o rozlohe 11,8 hektára, z ktorého nám niečo uberie diaľnica, ak sa vybuduje,“ konkretizoval. On osobne verí, že nový park bude do roku 2023 vybudovaný, obáva sa však, aby nezostal prázdny, bez investora.

Chýbajúca infraštruktrúra

V ďalšej časti relácie, ktorá bola zameraná na cesty, primátor Šimko pripomenul, že rýchlostná cesta R2 v regióne mala byť podľa uznesenia vlády z roku 2006 dokončená do roku 2012. V súčasnosti sa však budujú len úseky okolo Mýtnej.

Od Tomášoviec smerom na Košice R2 pôjde pravdepodobne len v polovičnom profile a to je veľmi zle. Kým sa nevybuduje infraštruktúra, bude mať problémy aj tento plánovaný priemyselný park,“ zdôraznil Šimko.

Článok pokračuje pod reklamou



Kačáni v nadväznosti na jeho slová povedal, že ak by sa do budúceho rimavskosobotského parku podarilo dostať zaujímavého veľkého investora, mohol by to byť tlak aj na ministerstvo dopravy a Národnú diaľničnú spoločnosť, aby prehodnotili, či bude pokračovanie R2 od Lučenca skutočne len v polovičnom profile a nie radšej v plnom.

Podľa Lebedu pre potreby menšieho hnúšťanského priemyselného parku a jeho objemu výrobkov zatiaľ postačuje aj existujúca infraštruktúra, ale nerozumie hodnoteniu útvaru Hodnoty za peniaze. „Nemôžu predsa porovnávať diaľničné spojenie severom a hustotu premávky juhom. Nikto normálny, kto sa potrebuje dostať rýchlo do Prešova, nepôjde južnou trasou, ktorá je teraz v podstate iba cesta prvej triedy, takže sa to nedá relevantne odmerať,“ zakončil hnúšťanský primátor.

Foto: facebookový profil R. Lebedu


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross