No active "ca-sidebar-197687" sidebar

K zvýšenej bezpečnosti detí na internete môžu pomocť zaujímavými aktivitami i učitelia

Zdroj: Ilustračný ibrázok. Pixabay.

BRATISLAVA - Deti trávia na internete čoraz viac času a ich rodičia nie vždy majú prehľad o tom, aké stránky navštevujú a čo na nich robia. Podľa vyjadrenia Národného bezpečnostného úradu (NBÚ) je však falošné sa domnievať, že online anonymita im zaručuje bezpečie. Bez dostatočnej informovanosti môžu byť deti vystavené viacerým nástrahám internetu.

Učitelia však majú možnosť zohrávať kľúčovú úlohu pri zvyšovaní povedomia o kybernetickej bezpečnosti medzi mladými používateľmi internetu. NBÚ zverejnilo sériu odporúčaní, ktoré môžu pedagógovia využiť na edukáciu o bezpečnom správaní sa v online prostredí.

Článok pokračuje pod reklamou


Hry a príklady – cesta k zábavnému vzdelávaniu

NBÚ odporúča využívať praktické príklady a hry na vysvetlenie základných princípov kybernetickej bezpečnosti. „Učitelia môžu vytvoriť aktivity, ktoré deti nielen zabavia, ale im aj pomôžu pochopiť riziká, ako napríklad tvorba silného hesla či rozpoznanie podvodných správ,“ uvádza úrad.

Ochrana súkromia je kľúčová

Podľa NBÚ by mali učitelia deťom pripomínať dôležitosť ochrany súkromia. Deti často nevedia, že zverejňovanie osobných údajov môže byť nebezpečné. Porovnávanie tohto konania s odovzdaním kľúčov od domu cudziemu človeku môže byť efektívnym príkladom, ako vysvetliť riziká zdieľania osobných informácií.

Kritické myslenie a rozpoznávanie dezinformácií

NBÚ zdôrazňuje, že učitelia by mali deti naučiť rozpoznať falošné správy a podvodné e-maily. „Rozpoznávanie phishingu a správne overovanie informácií z viacerých zdrojov sú dnes nevyhnutné zručnosti,“ uvádza úrad a dodáva, že kritické myslenie by malo byť súčasťou vzdelávania už od ranného veku.

Otvorené prostredie pre otázky

Učitelia by mali vytvoriť prostredie, v ktorom sa deti nebudú báť klásť otázky týkajúce sa online sveta. Diskusie či workshopy s odborníkmi môžu tiež podporiť túto snahu a umožniť deťom anonymne položiť otázky o kybernetických hrozbách.

Spolupráca s rodičmi

V boji za bezpečnejší internet pre deti je dôležitá spolupráca medzi školami a rodičmi. „Rodičia hrajú kľúčovú rolu vo výchove a môžu podporiť úsilie učiteľov. Rodičovské združenia môžu byť ideálnou príležitosťou na vysvetlenie, ako deti doma podporovať v bezpečnom používaní internetu,“ odporúča NBÚ.

Etické správanie a digitálna stopa

Kyberšikana a anonymita sú hlavnými hrozbami internetu. NBÚ vyzýva učiteľov, aby žiakom pripomínali, že správanie online by malo byť rovnako etické ako v reálnom živote. „Deti by mali byť vedené k zodpovednosti a pochopiť, že digitálna stopa, ktorú na internete zanechajú, ich môže sprevádzať celý život,“ zdôrazňuje úrad.

Vzdelávanie neustále pokračuje

Vzhľadom na rýchlo sa meniace technológie je podľa NBÚ dôležité neustále vzdelávanie. Učitelia by mali pravidelne aktualizovať svoje učebné materiály, aby odrážali najnovšie trendy a hrozby. „Motivujte deti, aby sledovali technologický pokrok a vzdelávali sa v oblasti kybernetickej bezpečnosti,“ uzatvára NBÚ.

Kybernetická bezpečnosť je široká téma, ktorú nie je možné pokryť v plnej miere v rámci jednej vyučovacej hodiny. Preto NBÚ odporúča, aby školy využívali odborníkov z praxe, ktorí môžu obohatiť vzdelávanie žiakov o aktuálne a praktické informácie.


NENECHAJTE SI UJSŤ


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross