No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Ladislav Demeter: Tak ako máte svojho lekára, mali by ste mať aj finančného poradcu. Odborník vám poradí, ako ušetriť i zarobiť

Ladislav Demeter, okresný vedúci pre OVB, pracuje vo finančnom sektore už 12 rokov. Minulý rok svojim klientom ušetril viac ako 10-tisíc eur. Je príkladom toho, že ak na sebe človek sústavne pracuje, dokáže svoje sny premeniť na realitu.

Po škole začínal ako robotník v mlyne. Nespokojnosť so svojím zárobkom ho doviedla k tomu, že si začal hľadať brigádu. Po šichte v mlyne išiel ešte do veľkoskladu potravín. Chystal a nakladal tovar. Po ôsmich hodinách v mlyne ho tak dennodenne čakala ešte ďalšia práca, niekedy z nej odchádzal aj o polnoci. O tom, ako sa z robotníka vypracoval na okresného vedúceho, aké služby ponúka svojim klientom, prečo by mali ľudia viac dbať o svoje financie a mnoho iného, nám Ladislav Demeter porozprával v rozhovore.

Prečo ste si hľadali ďalšiu prácu?

Chcel som niečo viac. Zarobiť si na byt, auto... Na brigáde vo veľkosklade si ma všimli, uvedomili si, že sa zaujímam o tovar, čo sa s ním ďalej deje a že nie som typický robotník, ktorý si len odrobí svoje. Neskôr ma zamestnali natrvalo ako skladníka. Všimli si, že som pracovitý, komunikatívny a viem jednať s ľuďmi, preradili ma na inú prácu, rozvážal som cigarety. Rozbehol som nové trasy, a tak ma povýšili na vedúceho. Potom som robil aj objednávky. Videli, že mi to ide, tak som na starosť dostal aj obchodných zástupcov. Neskôr mi pridelili aj letákové akcie, postupne mi zverili aj komunikáciu s obchodnými partnermi. A tak som sa od brigádnika dostal až na manažérsku pozíciu, bol som zástupca majiteľa firmy.

Na obrázku môže byť 1 osoba
Zdroj: Prognessa

Ako ste sa dostali k finančným službám?

Firma, v ktorej som pracoval, začala z rôznych dôvodov upadať. Poznal som regionálneho riaditeľa pre OVB Juraja Ďurka, bol som jeho dlhoročným spokojným klientom. On vo mne videl, že som spoľahlivý, pracovitý, seriózny, a tak mi stále dával ponuku na spoluprácu. Znovu mi ju predložil v tej správnej chvíli. Videl som, že sa mu darí, a že sa mojim peniazom vďaka jeho radám darí tiež, tak som sa začal v tejto oblasti vzdelávať – rok popri zamestnaní vo veľkosklade. Potom som sa tam poďakoval za všetko, čo som sa naučil a plynulo som prešiel do OVB. To bolo v roku 2009. Teraz som okresný vedúci, mám svoj približne 60-členný tím. Kanceláriu mám v Rimavskej Sobote a aj vo Fiľakove.

Aké konkrétne služby v oblasti financií ponúkate klientom?

V OVB v prvom rade ponúkame pracovnú príležitosť pre nových spolupracovníkov. Vzdelávame ich a zapracujeme tak, aby vedeli samostatne pracovať s klientmi – budujeme štrukturálnu firmu.

Tiež získavame klientov a staráme sa o nich v rámci finančného trhu. Každý človek, či chce alebo nie, je jeho súčasťou. Finančný trh sa delí na oblasti – bankovníctvo, poisťovníctvo, sporenie, investície, dôchodky a my im vieme pomôcť v každej z nich.

S akými požiadavkami za vami klienti chodia najčastejšie?

Každý človek príde s nejakým problémom. Rieši napríklad kúpu auta či jeho poistenie, bývanie, investície. U žiadneho klienta sa však nesústredím len na jeden problém, predstavím mu všetko, čím sa zaoberám. A tak môj klient má jeden kontakt – na mňa, a ja mu pomôžem so všetkým. Vie, že mi môže zavolať, keď ide kupovať byt – nájdeme pre neho najvýhodnejší spôsob financovania. To platí aj pri poistení a ďalších záležitostiach. S klientmi všetko prekonzultujem, dám im ponuky, poviem výhody a nevýhody. Finálne slovo však patrí im, oni si vyberú.

Aktuálne napríklad začnú chodiť výpisy z II. a III. dôchodkového piliera. Ľudia sa do nich väčšinou nevyznajú, nevedia v nich čítať. Môžu mať zle nastavené fondy či zle zadané rôzne údaje. Keď mi ten výpis donesú a spolu si ho prejdeme, môžeme opraviť chyby, a tak si na dôchodok môžu prilepšiť aj niekoľkými tisícmi.

Čo sa týka sporenia, tak tam je dôležité, aby peniaze zarábali minimálne nad infláciu. Keď sporíte na účtoch a vkladných knižkách, tak infláciu nepokoríte, a tým sa peniaze znehodnocujú.

Ako prebieha stretnutie s klientom, keď si chce napríklad vziať úver?

Ladislav Demeter
Zdroj: Prognessa

Najskôr zistím, aké má príjmy a výdavky, spravím finančnú analýzu, zhodnotím stav klienta. Opýtam sa ho, či má iné úvery, ako ich chce financovať, čo chce kúpiť. Tie informácie potrebujem, aby som vedel nájsť najlepšiu ponuku. Vysvetlím mu, ako to funguje. Ľudia často nemajú vytvorené finančné rezervy a chcú si zobrať hypotéku. Nevedia napríklad to, že banka im nedá 100 percent na nehnuteľnosť. Musím ich dostať do obrazu, vysvetliť im, aké sú ich možnosti.

Môžu tým teda predísť tomu, že sa dostanú do situácie, keď nebudú vedieť splácať hypotéku?

Áno, presne tak. Nikdy by klient nemal byť viac zaúverovaný, ako je 30 percent z jeho príjmu.

Banky napríklad ponúkajú refinancovanie úveru a nie vždy sa to oplatí. Ja sa skôr snažím s klientmi prísť na také riešenia, aby svoj úver splatili skôr, čím sa preplatenosť dá rapídne znížiť. Porozprávame sa, a tam je na to veľa riešení.  Refinancovanie odporúčam hlavne vtedy, keď majú klienti nabraných viac úverov – spotrebných či z nebankoviek, a tam treba hľadať riešenie.

Môžu klienti využiť vaše služby aj jednorazovo?

Môžu. Mám však skúsenosť, že tí ľudia sa potom znova vrátia, pretože v tom vidia význam.

Akých máte klientov? Využívajú vaše služby aj klienti, ktorí zarábajú minimálnu mzdu? Alebo len solventnejší ľudia?

Každý človek v rámci finančného trhu rieši veci, čiže môže využívať naše služby.

Čo by ste odporučili napríklad v oblasti investovania?

Ja sa bavím s klientmi aj o tom, či si vedia na svoj dôchodok odložiť jedno euro. Pravidelné investície môžu robiť od 20-30 eur, to sú minimálne mesačné vklady. Keď robím investície, nikdy neponúkam svojmu klientovi niečo, čo nemám ja odskúšané na sebe. O spoločnostiach si taktiež zisťujem údaje. Keď mám aspoň ročnú skúsenosť, viem, či to môžem odporučiť. Čo sa týka investícií do fondov, odporúčam tie dlhodobé. Pri investíciách napríklad na 5 rokov nemôžete očakávať vysoké výnosy. Klientov sa stále pýtam, na čo chcú tie peniaze a podľa toho sa rozhodneme, ako budeme investovať. Keď chce človek investovať a neprerobiť, mal by sa poradiť so svojím finančným agentom.

Viete pomôcť klientom aj ušetriť financie?

Ladislav Demeter
Zdroj: Prognessa

Áno, a to vo všetkých oblastiach. Môžeme si uviesť príklad. Klient si vezme hypotéku – 50-tisíc eur na 30 rokov, spláca 160 eur mesačne. Povie, že vie splácať 300 eur mesačne. Bude teda splácať napríklad 15 rokov. To, že teraz vie platiť 300 eur však neznamená, že nepríde situácia, ktorá to zmení a nebude schopný platiť splátky. Preto je napríklad lepšie, keď bude naďalej splácať 160 eur, a tých zvyšných 140 dá na sporenie. Po 12 rokoch splatí úver. Je to skôr, akoby splácal 300 eur mesačne.

Teraz cez koronavírus sa nám zas osvedčilo, keď si klienti uzavreli poistenie života a zdravia. Veľa z nich bolo chorých, PN. Nemali stratu príjmu, pretože niečo im vyplatila sociálna poisťovňa a ostatné doplatila životná poistka, kde mali poistené riziká, PN-ky. Peniaze im v rodinnom rozpočte nechýbali. Dôležitý je aj výber zdravotnej poisťovne, nie všetky ponúkajú benefity a nie všetky kryjú všetky riziká.

Životné poistenie je dobré uzatvoriť si, kým je človek mladý a zdravý, vtedy je to lacnejšie. 20-ročný človek si vie poistiť všetky životné riziká do max. 50 eur. 40-ročný človek platí takmer dvojnásobok. Stáva sa, že už ani 30-ročný človek nepríde bez zdravotných ťažkostí, má nejakú chorobu, ktorú musíme uviesť.

Čo by ste ďalej odporučili v oblasti financií mladým ľuďom?

Skôr ako vstúpim na finančný trh, poradiť sa s niekým, kto tomu rozumie. A potom už od mlada si začať riešiť svoj dôchodok. Mladý človek, keď si bude odkladať 20-30 eur mesačne, bude mať v dôchodkovom veku viacej peňazí ako 30-ročný, ktorý si bude odkladať 50-100 eur. Peniaze na to, aby zarobili, potrebujú čas.

Ladislav Demeter
Zdroj: Prognessa

Odporúčam II. pilier a aj III. pilier, ak ho ponúka zamestnávateľ. Je dobré vytvoriť si aj svoje súkromné rezervy. Stále sa pýtam – chcete si svoj dôchodok užívať, alebo len prežívať? Čím viac pilierov, tým viac ci ho budete užívať. Je naivné si myslieť, že štát sa o nás postará.

Každý mladý človek, ktorý skončí školu a začne pracovať, by mal mať svojho finančného odborníka, aby sa mal na koho obrátiť, keď bude chcieť riešiť bývanie, poistenie, auto, dôchodok atď.

Aká je podľa vás finančná gramotnosť ľudí?

Aj na základných školách už pochopili, že treba vyučovať finančnú gramotnosť. Prechádzajú si s deťmi, čo sú to peniaze. Na stredných školách sa rozprávajú o dôchodku, vysvetľujú fungovanie pilierov. Približujú základné veci. Škola nás naučila, že keď sme chorí, treba ísť k lekárovi. S pokazeným autom k automechanikovi.

V každej spoločnosti, keď hľadáte na vlastnú päsť, vám totiž ponúknu to najlepšie, čo majú. Nikdy však vám  ale nepovedia, že iná spoločnosť má ešte lepší produkt.

Je podľa vás možné dosiahnuť finančnú pohodu, nezávislosť aj v tomto regióne, kde je najvyššia nezamestnanosť a ľudia často zarábajú len minimálnu mzdu?

Každý človek môže dosiahnuť finančnú nezávislosť. Je to o tom, či je ochotný niečo na sebe zmeniť a robiť niečo navyše. O tom je aj môj príbeh. Keď ľudia zarábajú 300 eur, tak im to asi stačí. Keby im to nestačilo, tak hľadajú cestu, ako zarobiť viac. Aj tu sú možnosti. Väčšina mojich spolupracovníkov  si napríklad prišla najskôr len privyrobiť popri inej práci. Vzdelávali sa, pracovali na sebe a videli výsledky. Dobrý finančný odborník sa musí stále vzdelávať, aby vedel poradiť svojim klientom. Ja niekedy robím aj v sobotu, nedeľu. Nemám pevný pracovný čas, ale prispôsobujem ho tak, aby to sedelo mne a mojim klientom.

Keď je človek podnikateľ, tak pracuje, aby rástol. My sme aj počas koronakrízy  pracovali z domu,  a mali sme nárast o 20 percent. Tiež som si mohol povedať, že ostanem doma a nebudem robiť. Vidím problém v tom, že ľudia sú spokojní s tým, čo majú a nechcú mať viac. To je môj názor.

Teraz, keď sú ľudia doma, mali by si aspoň urobiť poriadok vo svojich financiách. Pozrieť, čo majú uzatvorené, ak tomu nerozumejú, majú možnosť sa pýtať. Ak napríklad chcú o pár rokov riešiť hypotéku, mali by na to myslieť už teraz.

Na čom si vy osobne zakladáte?

Dlhodobo pracujem s klientom a chcem podnikať v tomto sektore. Rimavská Sobota je malá, meno si viete rýchlo pokaziť. Mojou snahou je mať klientov, ktorí ma budú akceptovať, ktorí chcú budovať a chrániť svoj majetok. Viem im v tom pomôcť. Chcem sa s nimi pravidelne stretávať a spoločne robiť na ich ďalších cieľoch sa tešiť z dosiahnutých výsledkov. Aby som však dokázal takéto služby poskytnúť čo najviac ľuďom, stále získavame do tímu nových spolupracovníkov, učíme ich, vedieme, pomáhame im, a dozeráme na nich, kým nie som presvedčený o tom, že tomu rozumejú a vedia robiť sami.

Kontakt na Ladislava Demetera:

Telefónne číslo: 0917 833 611

E-mail: [email protected]

Web: www.ladislavdemeter.sk

Facebook: Ladislav Demeter - financie, zabezpečenie, budúcnosť

PR článok, foto: Prognessa


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross