Podľa novej úpravy sa na mestskom úrade môžu ľudia sťažovať na primátora, poslancov, mestských policajtov či zamestnancov úradu, škôl alebo príspevkových organizácií mesta. Narušené medziľudské vzťahy, susedovho štekajúceho psa, posunutý plot či vinič, ktorý ruší televízny signál na vedľajšom dome, už úrad riešiť nebude.
Nový postup pri vybavovaní sťažností schválili poslanci na svojom júnovom zasadnutí, vychádza zo zákona, ktorý platí od februára.
Ako pre Rimava.sk uviedol hlavný kontrolór mesta Ján Valuš, zásady sa vzťahujú na primátora, poslancov, mestskú políciu, organizácie zriadené mestom, na pracovníkov úradu či samotného kontrolóra pri výkone ich funkcií. “Treba striktne rozlišovať, kto je sťažovateľ a čo je vlastne sťažnosť. Občania sa na úrade môžu sťažovať na orgány či zamestnancov mesta, medziľudské vzťahy však musia riešiť priamo s dotyčnými, na obvodnom úrade či na súde,” vysvetľuje Valuš. Podľa jeho slov práve susedské vzťahy či psy boli najčastejším predmetom sťažností občanov Rimavskej Soboty. „Zrejme aj z dôvodu prijatia nového zákona je tento rok ich počet podstatne nižší ako vlani,” dodáva hlavný kontrolór.
Za obdobie prvého polroka prišlo na úrad desať sťažností, zatiaľ čo minulý rok ich bolo za rovnaké obdobie 24. Celkovo na úrade vlani riešili 52 sťažností, medzi nimi aj štyri anonymné. “Po novom už nepodpísané sťažnosti prešetrované nebudú,” podotýka Valuš. Podľa jeho slov možno sťažnosť podať viacerými spôsobmi, či už písomne, telefaxom, ústne do záznamu alebo mailom. Elektronickú poštu i telefax sťažovateľ musí prísť do piatich dní na úrad podpísať, inak sa sťažnosť odloží.
Ako hlavný kontrolór ďalej uviedol, na osobu primátora či na mestských poslancov zatiaľ žiadnu sťažnosť neevidujú. Ak by sa vyskytla, riešiť ju musí komisia, ktorú vytvoria z členov mestského zastupiteľstva. “Sťažnosti v rámci úradu bude riešiť prednosta alebo vedúci oddelení, na základných a materských školách riaditelia a podobne,” vysvetlil Valuš.
Zdroj: Rimava.sk