
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) od nedele 14. decembra 2025 zavádza nový Grafikon vlakovej dopravy 2025/2026, ktorý prináša stabilizáciu cestovného poriadku, rýchlejšie spojenia naprieč Slovenskom a viac vlakov tam, kde je najväčší dopyt. Pre obyvateľov Banskobystrického kraja znamená nový grafikon najmä návrat vlakov na dlhodobo obmedzené trate, lepšiu dostupnosť diaľkovej dopravy a opäť priame cestovanie bez prestupov do náhradných autobusov.
Nový cestovný poriadok reflektuje ukončenie viacerých dlhodobých výluk na Slovensku, čo umožňuje ZSSK posilniť prepravné kapacity a zlepšiť prípojové väzby. Cieľom národného dopravcu je aj podpora dochádzania do škôl či práce a modernizácia služieb na železnici.
Cestujúci sa môžu tešiť na viac ranných a popoludňajších spojov a na rýchlejšie cestovanie medzi najväčšími slovenskými mestami.
Článok pokračuje pod reklamou
Najvýraznejšie zmeny pocítia cestujúci na juhu a v strede kraja, najmä na tratiach Lučenec – Fiľakovo a Levice – Nová Baňa. Po rokoch výluk sa železničná doprava vracia do bežného režimu.
Dlhodobé výluky na týchto úsekoch končia, a tak sa cestujúci opäť odvezú vlakom v celej trase bez nutnosti prestupovať do náhradných autobusov. To výrazne zjednoduší každodenné cestovanie za prácou či školou a posilní dopravnú dostupnosť v regióne.
Naopak, na úseku Šahy – Zvolen dôjde k pozastaveniu osobnej vlakovej dopravy z dôvodu veľmi nízkeho dopytu. ZSSK uvádza, že v prípade rastu potreby môže byť prevádzka opätovne prehodnotená. Táto zmena sa dotkne najmä obcí na juhu kraja, ktoré sa budú musieť spoľahnúť na autobusovú dopravu.
Zmeny v diaľkovej doprave pocítia aj cestujúci zo Zvolena a Banskej Bystrice.
Nový grafikon neprináša zmeny len v regiónoch, ale aj v diaľkovej doprave, čo má dopad aj na obyvateľov Banskobystrického kraja pri ich presunoch naprieč Slovenskom.
Expresy Kriváň a Tatran skrátia cestu až pod hranicu piatich hodín. Najrýchlejší spoj prejde trasu za 4 hodiny 53 minút. To umožní rýchlejšie cestovanie do oboch metropol.
Na trase Praha – Bratislava – Budapešť budú jazdiť moderné súpravy ComfortJet a RailJet. V ponuke budú miesta pre rodiny, detské kino, palubný informačno-zábavný portál či reštauračná zóna.
Článok pokračuje pod reklamou
Aj keď sa viaceré výluky skončili, modernizácia železničnej infraštruktúry pokračuje. Cestujúci musia v roku 2026 počítať s prácami na úsekoch Červená Skala – Telgárt či medzi Popradom a Vydrníkom, čo môže dočasne ovplyvniť prevádzku vlakov na Horehroní.
Počas letných prázdnin sa tiež obmedzí jazda málo využívaných regionálnych vlakov, aby sa ušetrili verejné financie. Cestovanie však zostane zabezpečené s dostatočnými kapacitami aj prípojmi.
Zdroj titulnej ilustrácie: archív Rimava.sk
NENECHAJTE SI UJSŤ