
Mestská galéria v Rimavskej Sobote predstavuje verejnosti výnimočnú výstavu umelkyne Lucie Fabovej, ktorá prináša výber z jej ťažiskových autorských cyklov Hady a Medúzy – Jellyfish-ky, ako ich autorka poeticky nazýva. Kurátorkou výstavy je Gabriela Garlatyová, lektorkou tvorivých dielní Kristína Rimavcová Fratričová. Výstava má ambíciu nielen predstaviť zaujímavý maliarsky program, ale zároveň podporiť tvorbu umelkyne pôsobiacej v neďalekej Hnúšti.
Pre Mestskú galériu má táto výstava osobitný význam. Je totiž záverečnou výstavou aktuálneho roka, no zároveň bude otváracou výstavou v roku 2026, v ktorom si galéria pripomenie 30. výročie svojho založenia. Zámerom galérie je dlhodobo podporovať a prezentovať tvorbu umelcov a umelkýň pochádzajúcich alebo pôsobiacich v Rimavskej Sobote a blízkom regióne, a Lucia Fabová do tejto koncepcie prirodzene zapadá.
Článok pokračuje pod reklamou
Jej maliarsky program je charakteristický vitalitou, hravosťou a výrazným experimentovaním s technickými aj technologickými kvalitami maľby. Autorka dlhodobo pracuje s netradičnými nástrojmi, najmä s použitými, recyklovanými textíliami – handrami, ktoré využíva ako maliarsky nástroj. Túto osobitú techniku si nazvala rag painting, teda maľba handrami.

Sama umelkyňa svoj tvorivý program opisuje slovami: „Používam autorskú techniku rag painting, kde používam „handry“, teda použité, vyhodené kusy textílií, recyklujem drapérie, čipky. Vizuálne vytváram dojem živočíchov, vody, či figúry. Experimentujem, hrám sa s imagináciou diváka.“
Tvorivé princípy svojej maľby Fabová spája s odkazmi na živý organizmus, tekutú hmotu, telesnosť a organické formy. Metaforicky pracuje s motívmi živočíchov, hadov, medúz, vody či ľudského tela. Tieto tvary vznikajú z náhodne vytvorených štruktúr, ktoré sú výsledkom odtlačenej stopy textilu namočeného vo farbe. Autorka zároveň vníma človeka i živočíchy ako bytosti z vody, preto práca s tekutosťou, namáčanie textilu a jeho následné odtláčanie patria k základným metódam jej maliarskeho postupu.


Niekedy takto vzniknutú štruktúru ešte ďalej dokresľuje, domaľúva či dopĺňa. V papierových maľbách však často ponecháva stopu nástroja minimalisticky čistú a morfologicky nemanipulovanú. Jej znakovo fragmentovaná maľba nemá zámerný vzťah ku klasickej geometrii, tá vzniká ako organické tvaroslovie, formované fyzikálnymi a chemickými vlastnosťami farby, materiálu a samotného procesu maľby.
Aj preto jej obrazy pôsobia tvarovo mäkko, intímne až telesne. Zároveň však symbolika, ktorá sa v nich náhodným, niekedy až nevedomým spôsobom vytvára, generuje napätie a viacero významových rovín. Abstrahovaná pásová štruktúra môže pripomínať stopu štetca, no postupnou transformáciou sa mení na konkrétny tvar hada, ktorý už v sebe nesie významy, aké mu pripisujeme. Či už ide o nebezpečenstvo, prirodzenú súčasť ekosystému alebo symboliku známej aj z iných kultúr. Podobne je tomu pri motíve medúzy – priesvitného, slizkého pŕhlivca, v ktorom Fabová nachádza telesný a až elegantne estetický znak.
Takúto maľbu je možné vnímať aj ako expandovanú podobu prírodnej maľby, síce štylizovanú, no stále vychádzajúcu z prírodných zákonitostí a procesov.

Lucia Fabová sa narodila v roku 1985 v Trenčíne. Vyštudovala Strednú umeleckú školu v Trenčíne so zameraním na módne návrhárstvo. Neskôr absolvovala štúdium v Ateliéri súčasnej maľby u profosora Františka Hodonského na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Študovala aj na Accademia di Belle Arti v talianskom Lecce a absolvovala stáž na Universidad de Valencia v Španielsku.
V roku 2024 získala cenu Martina Benku za maľbu, v roku 2022 bola finalistkou prestížnej medzinárodnej súťaže Strabag Art Award vo Viedni. Jej diela sú zastúpené aj v zbierkach a odborných publikáciách.
Výstava v Mestskej galérii v Rimavskej Sobote tak prináša návštevníkom unikátnu možnosť spoznať aktuálnu tvorbu výraznej súčasnej maliarky, ktorá originálnym spôsobom prepája materiál, telo, vodu a organické formy do osobitého výtvarného jazyka.
Zdroj fotografií: Lucia Fabová
NENECHAJTE SI UJSŤ