RIMAVSKÁ SOBOTA - Základná škola Mihálya Tompu s vyučovacím jazykom maďarským na Šrobárovej ulici využila prázdne priestory školy v pandemickej situácii na renováciu priestorov. Riaditeľ základnej školy pre Rimava.sk tiež uviedol, že význam vyučovania v prezenčnej podobe nenahradí žiadny iný spôsob vzdelávania a osobný kontakt je pre deti veľmi dôležitý.
Z pohľadu riaditeľa základnej školy Štefana Orosza bolo v tomto roku dištančné vzdelávanie už o niečo jednoduchšie v porovnaní s obdobím, keď naň museli prejsť po prvýkrát. „Bolo to tento rok už rýchlejšie a efektívnejšie ako prvýkrát. Mali sme už všetci nejaké skúsenosti. Bolo to plynulejšie, ale predsa len, nie je to ono,“ povedal a uviedol, že nie všetci žiaci mali a majú možnosť prispôsobiť sa online vzdelávaniu.
Článok pokračuje pod reklamou
„Približne pri 80-tich percentách žiakov to bolo v poriadku, ale u zvyšných 20-tich nebola žiadna iná možnosť, ako prísť osobne ku žiakom a odovzdať im pracovné hárky s úlohami,“ uviedol riaditeľ. Pripomenul, že pedagógovia museli byť s rodičmi i žiakmi v telefonickom kontakte, aj keď nie vždy to bolo možné a jednoduché. „V tom lepšom prípade učitelia išli osobne pre úlohy, ktoré žiaci vypracovali. Horšie to bolo v období lockdownu, kedy sa nedalo nič. Učitelia sa nemohli pohybovať a vtedy to bolo to najťažšie obdobie,“ opísal situáciu.
Keď sa už naskytla možnosť znovuotvorenia škôl, podľa jeho slov ešte nikdy nezažil, aby sa tak deti do školy tešili. „Prítomnosť žiaka v škole sa nedá nahradiť. Nespomínam si ani z môjho detstva alebo počas mojich rokov pedagogickej praxe, aby sa deti tešili do školy v takej miere, ako to bolo na jar tohto roka,“ opísal riaditeľ a dodal, že momentálne je oveľa lepšie a jednoduchšie, ak nie sú nútení zatvárať celú školu, ale iba triedy, v ktorých sa vyskytne pozitívny žiak či pedagóg.
„Máme ešte pedagógov, ktorí nie sú zaočkovaní ani prekonaní. Tým pádom, keď učia v triede, z ktorej žiaci musia prejsť do karantény, musí byť v nej aj učiteľ,“ povedal. „Niekedy je to naozaj ťažké, keď je naraz v karanténe viac pedagógov. Vtedy musíme prejsť aj na kombinované vyučovanie. Učitelia, ktorí sú fyzicky prítomní v škole, musia zvládnuť vzdelávanie detí v škole, ale aj online,“ povedal riaditeľ. „Náročné je, aj keď vypadne niekto z nepedagogického zboru. Napríklad upratovačky a škola potom nedokáže fungovať tak, ako by mala,“ uviedol Orosz pre Rimava.sk.
Ako povedal sám riaditeľ, online vyučovanie prebieha už bez väčších komplikácií, ale niet nad osobný kontakt. „Ide aj o sociálne prostredie, v ktorom sú žiaci. Keď žiak sedí doma a nechodí von, iba trávi čas so svojimi rodičmi, je to obrovský problém pri ich dospievaní,“ opísal a dodal, že škola nie je iba vzdelávacou inštitúciou, ale ide aj o osobné stretnutia, ktoré žiakov formujú do budúcnosti.
„Začali sme s rekonštrukčnými prácami približne už od roku 2008. Postupne v malých krokoch sa snažíme na škole pracovať a jedná sa najmä o hlavnú budovu, ktorá je v centre mesta,“ uviedol riaditeľ. „V tomto školskom roku nám zvýšili finančné prostriedky ešte z roku 2020. Keďže prebiehala pandémia, kúrili sme menej, minulo sa menej elektrickej energie a financie, ktoré sme ušetrili, sme sa snažili využiť efektívne,“ povedal riaditeľ s tým, že peniaze využili na výmenu okien a na opravu fasády.
„Bola nám poskytnutá aj finančná pomoc od zriaďovateľa, ktorým je mesto. Išlo približne o 25-tisíc eur,“ špecifikoval Orosz. „Vymenili sme všetky okná na budove. Niektoré mali päťdesiat, až sto rokov,“ povedal riaditeľ. „Som veľmi rád za výmenu okien. Nielen, že naša škola vyzerá lepšie, ale ušetríme aj na energiách, pretože nám neuniká toľko tepla,“ povedal.
Renovácia prebehla aj v troch učebniach, vďaka projektu „Modernejšia škola“, ktorý Základná škola M. Tompu získala od Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Finančná podpora predstavovala sumu viac ako 18-tisíc eur. „Podstata projektu bola, aby sme v týchto učebniach vytvorili nové a zmodernizované prostredie,“ povedal riaditeľ. Jedna z tried je určená na tvorivé umenie, vyučujú sa v nej výtvarná, hudobná, náboženská a etická výchova.
Druhá trieda slúži pre záujmové vyučovanie. Využíva sa najmä ako jazyková trieda. „Nachádza sa v nej zaujímavé interiérové zariadenie, ktoré pôsobí ako knižnica. Okrem lavíc ponúka aj neštandardné sedenie vo výklenkoch, ktoré sú umiestnené v tejto stene,“ vysvetlil riaditeľ. Tretia trieda je nazvaná podľa projektu Erasmus+. „Dlhé roky spolupracujeme so zahraničnými školami, s ktorými už máme vybudované partnerstvá. Slúži na rôzne projektové stretnutia. Sú v nej špeciálne tvarované lavice, nachádza sa v nej pódium, taburetky či sedacie vaky,“ uviedol riaditeľ.
Štefan Orosz sa tiež vyjadril, že aj v budúcnosti chcú pokračovať v renovácii fasády hlavnej budovy. „Budova nielen, že vyzerá lepšie z estetického hľadiska, ale omietka, ktorá opadávala už bola aj životu nebezpečná,“ povedal Orosz. „Chceme sa uchádzať o finančné prostriedky aj vďaka projektom, ktoré by mali byť smerované na výmenu radiátorov. Naším cieľom je zabezpečiť úspornejšie kúrenie a tak isto by som bol veľmi rád, keby sme zrealizovali aj vybudovanie podkrovnej časti budovy,“ špecifikoval a dodal, že sídlenie a prevádzkovanie v dvoch budovách je pre nich finančne náročné.
„Naša škola má okolo 500 žiakov a hlavná budova momentálne nemá kapacitu na taký počet,“ uviedol dôvod, prečo by chcel, aby prebehla renovácia podkrovnej časti. „Ak nám to financie dovolia, budeme ďalej postupne malými krokmi pokračovať v investíciách do nášho školského zariadenia,“ dodal na záver riaditeľ Štefan Orosz.