Regionálne značenie produktov a jeho význam pre miestnych producentov, spotrebiteľov i rozvoj regiónu bude hlavnou témou seminára, ktorý sa uskutoční v piatok 25. októbra na Salaši pod Maginhradom (Veľké Teriakovce) v rámci podujatia Slovenské mitrovanie.
Na príkladoch z regiónov Hont a Podpoľanie budú účastníci seminára oboznámení s princípmi, ako aj s procesom vytvorenia a zavedenia systému regionálneho značenia v týchto regiónoch. Konkrétne skúsenosti so značením produktov odprezentuje Ján Bobro z Pekárne Hriňová, ktorého výrobky získali ocenenie Regionálny produkt Podpoľanie. Zároveň budú predstavené aj plány Miestnej akčnej skupiny (MAS) MALOHONT s vytvorením a zavedením regionálneho značenia produktov na území regiónu Gemer - Malohont.
Hlavným cieľom regionálneho značenia je pomôcť miestnym živnostníkom, remeselníkom a malým firmám s propagáciou miestnych kvalitných výrobkov a služieb, a tým podporiť rozvoj regiónu a prispieť k jeho propagácii ako celku. Z dlhodobého hľadiska môže prispieť k zvýšeniu odbytu a prestíže miestnych výrobkov a služieb. Význam regionálneho značenia miestnych produktov a služieb spočíva aj v podpore využívania miestnych zdrojov, potenciálu a surovín, ako aj v uchovávaní hodnôt, tradícií a jedinečností regiónu.
Okrem toho regionálne značenie prispieva aj k zvyšovaniu pridanej hodnoty miestnych produktov, k zvyšovaniu konkurencieschopnosti, a tým aj hlavných, resp. doplnkových príjmov miestnych producentov. Z uvedených dôvodov sa regionálne značenie zavádza v okolitých krajinách i na Slovensku ako jedna z účinných možností podpory miestnej ekonomiky.
Regionálnou značkou sú označované predovšetkým remeselné výrobky a potravinárske produkty, ale aj ubytovacie a stravovacie služby či podujatia, ktoré splnia kritériá pre udelenie regionálnej značky. Ich príprava prebieha za aktívnej účasti miestnych výrobcov, poskytovateľov služieb a ostatných zainteresovaných subjektov. Súčasťou vytvorenia a zavedenia regionálneho značenia miestnych produktov je výber loga regionálnej značky, ktorý odštartuje MAS MALOHONT po ukončení uvedeného seminára.
Regionálne značenie miestnych produktov zaviedla na Slovensku nezisková organizácia Regionálne environmentálne centrum (REC) Slovensko v roku 2008 pre regióny Kysuce, Malé Karpaty a Záhorie. Od roku 2011 sa do aktivít regionálneho značenia produktov zapojili viaceré miestne akčné skupiny (MAS) na Slovensku, ktoré dodnes vytvorili ďalšie tri regionálne značky produktov, a to Podpoľanie, Hont a Ponitrie. Od budúceho roka by k nim mala pribudnúť ďalšia značka Regionálny produkt Gemer - Malohont.
Regionálna značka bude garantovať pôvod výrobku v regióne, jeho jedinečnosť vo vzťahu k regiónu a využitie miestnych zdrojov alebo tradície. Miestni výrobcovia a poskytovatelia služieb so sídlom alebo prevádzkou v regióne získajú vďaka regionálnej značke a jej intenzívnej podpore predovšetkým jednotnú propagáciu svojich produktov, konkurenčnú výhodu a jednoznačnú identifikáciu výrobkov vo vzťahu k regiónu, ako aj priestor pre vzájomnú spoluprácu.
Zdroj: MAS Malohont, PR- článok
Pri sponzorovaných a reklamných článkoch Rimava.sk štandardne uzatvára komentáre.