No active "ca-sidebar-197687" sidebar

SOŠTaAP chce byť modernejšia, možno vznikne nový odbor

30. júna 2020 |  | 

Stredná odborná škola technická a agropotravinárska (SOŠTaAP) z Rimavskej Soboty sa v rámci výzvy Náš integrovaný investičný balíček – IIB uchádza o financie s projektom Všetko pod jednou strechou – poľnohospodárstvo a rodinné podnikanie. Ich projekt sa skladá zo štyroch častí.

Chcú vybudovať moderné vzdelávacie centrum, možno vznikne nový odbor, tvrdí riaditeľka školy

Vďaka IIB by chceli byť najsilnejšou školou v regióne s poľnohospodárskymi a potravinárskymi odbormi. Ako ďalej povedala riaditeľka školy Dagmar Vašová, ich zámer sa skladá zo štyroch projektov, ktoré sa vzájomne prelínajú a dopĺňajú, čím by chceli naplniť víziu školy.

Článok pokračuje pod reklamou



Prvá časť projektu sa týka rekonštrukcie a modernizácie priestorov školy. Tiež by chceli vytvoriť multifunkčný areál nielen pre žiakov školy, ale aj pre rodičov či odbornú verejnosť. „Modernizáciou vzdelávacích priestorov a vybavenia odborných učební a dielní chceme zvýšiť  hlavne kvalitu vzdelávania,“ opisuje pre Rimava.sk dôvody rekonštrukcie Vašová a dodáva, že by radi ponúkli aj možnosti celoživotného vzdelávania. Podľa jej slov by radi zaviedli aj nový učebný odbor cukrár-pekár. Modernizáciou by podľa nej taktiež zvýšili atraktivitu školy – budovy, učební, jedálne i internátov.

Súčasťou by mali byť aj oddychové zóny

V rámci projektu by škola zo získaných financií vybudovala sad a záhradu. „Cieľom tejto časti projektu je vytvoriť podmienky pre oddych, záujmové činnosti žiakov, rodičov a verejnosti. Zlepšiť kvalitu praktického vzdelávania na reálnych pracoviskách, ako sú sad, záhrada, malá farma,“ povedala Dagmar Vašová. Zároveň dodala, že produkty by spracovali v rámci odbornej praxe.

Aj keď škola sad k dispozícii má, potrebuje ho oživiť a vybudovať napríklad záhradu, vyvýšené záhony a malú farmu rastlinnej výroby. Súčasťou oddychovej zóny by boli aj športoviská. Do diania školy by chceli zapojiť aj miestnu komunitu. „Budeme klásť dôraz aj na rozvoj mäkkých (soft skills), odborných a podnikateľských  zručností žiakov a na zlepšenie spolupráce s rodičmi,  miestnou komunitou a partnermi školy. Predpokladáme zlepšenie vzťahu k prírode a ekologické myslenie účastníkov projektu,“ vysvetľuje riaditeľka.

Centrum rodinného podnikania pre oblasť poľnohospodárstva a potravinárstva

„Centrum bude slúžiť na podporu rozvoja podnikateľských zručností žiakov a ďalších záujemcov (v rámci celoživotného vzdelávania) o vzdelávanie a rodinné podnikanie,“ uvádza Vašová, ktorá by chcela nadviazať spoluprácu s rôznymi typmi zamestnávateľov i škôl a taktiež pozitívne zmeniť názor rodičov a žiakov na štúdium „zelených“ odborov. V centre by okrem poradenskej činnosti organizovali aj školenia a kurzy.

Nevynechajú ani vzdelávanie pedagógov a exkurzie pre študentov

Podľa slov riaditeľky Vašovej by sa rozvoj zručností a kompetencií pedagógov i odborných zamestnancov mal zabezpečiť prostredníctvom vzdelávania aj v oblasti moderných technológií. Škola by vďaka projektu taktiež chcela rozvíjať spoluprácu so základnými školami. „Založíme sektorovú alianciu zručností na odbornú prípravu v poľnohospodárstve a potravinárstve. Budeme iniciovať spoločné stretnutia stredných škôl podobného zamerania v rámci Slovenska, ale aj zahraničia,“ hovorí Dagmar Vašová. Ako ďalej dodala, súčasťou by mali byť aj stáže či študijné a výmenné pobyty.

Školy vyberali na základe analýz

Do niektorých škôl v Banskobystrickom samosprávnom kraji poputuje spolu približne 30 miliónov eur v rámci Iniciatívy Catching-Up Regions (Dobiehajúce regióny).

„Peniaze, ktoré by do kraja mali prísť vďaka spolupráci s Európskou komisiou a Svetovou bankou, zlepšia nielen vybavenie škôl, ale pomôžu tiež pri vzdelávaní učiteľov a zamestnancov, rozvoji študijných programov a pri spolupráci s podnikateľským sektorom,“ uvádza BBSK. Ako priblížila riaditeľka školy Dagmar Vašová, ich škola bola vybraná na základe niekoľkých typov analýz medzi osem prioritných odborných škôl v kraji. „Analýzy boli zamerané na systém riadenia školy, učebné plány, technickú a fyzickú infraštruktúru, spoluprácu s firmami, ako aj na ľudský a profesionálny kapitál škôl,“ doplnila riaditeľka školy.

Podľa Janky Pálkovej, vedúcej oddelenia Catching-Up Regions Úradu BBSK, boli školy vybrané aj na základe hĺbkovej analýzy potrieb trhu práce.  „Výsledkom bola nielen správa zo zamestnávateľského prieskumu, ale najmä správa o stredoškolskom odbornom vzdelávaní, vrátane návrhu profilovania študijných a učebných odborov na základe výsledkov analýzy,“ povedala Pálková.

Do výzvy je zapojený aj Lučenec či Tornaľa

Vybrané stredné školy sú z Banskej Bystrice, Detvy, Banskej Štiavnice, Lučenca, Tornale a z Rimavskej Soboty. „Výzvy, na základe ktorých by školy mohli peniaze získať, budú vypísané, pravdepodobne, v závere tohto roka,“ uvádza BBSK. Ako ďalej dodali, dovtedy musia mať školy pri projektoch, ktorých sa to týka, vysúťažené a hotové projektové dokumentácie a podané žiadosti o stavebné povolenie.

Zdroj: Rimava.sk


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross