No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Deti z rómskej osady navštívili prezidentku. Ich škola je iná, učia sa vďaka zážitkom

MURÁNSKA DLHÁ LÚKA – Druháci z miestnej základnej školy mali naozaj netradičný záver školského roka. Výlet do Bratislavy bol pre deti z rómskej osady už tak či onak nezabudnuteľným zážitkom. Navyše sa k nemu pridala aj návšteva u prezidentky Zuzany Čaputovej.

Prezidentka túto základnú školu pozná

Žiaci a žiačky 2. A., ktoré pochádzajú z osady Rúbanka, sa do hlavného mesta dostali vďaka svojej triednej učiteľke Monike Podolinskej. Tá sa vzdelávaniu detí z osád venuje už niekoľko rokov. Za svoju vytrvalú a oddanú pomoc rómskym deťom získala v roku 2016 ocenenie Biela vrana a v roku 2019 sa stala Slovenkou roka v kategórii Vzdelávanie.

Článok pokračuje pod reklamou



Hlava štátu prijala malých druhákov a druháčky spolu s ich mamami a triednou pani učiteľkou v Prezidentskom paláci piatok 9. júla. „V Bratislave funguje Občianske združenie Stará jedáleň, sme s nimi v kontakte už dlhšiu dobu. Zakladatelia – manželia Karakovci, ma oslovili, či by som nechcela aj s triedou prísť k nim do Bratislavy,“ začala vysvetľovať Monika Podolinská.

Manželia Karakovci sa o žiakoch učiteľky Podolinskej dozvedeli vďaka jej sociálnym sieťam, kde pravidelne informuje o svojej triede. Dobre vedeli, že bez finančnej pomoci by sa 2. A. do hlavného mesta Slovenska len tak ľahko nedostali, a tak začali pre triedu hľadať peniaze na cestu. To sa im aj podarilo. „Na aktivity, ktoré robím pre mojich žiakov, beriem väčšinou aj ich mamy,“ dodala triedna učiteľka štrnástich druhákov a druháčok.

O tom, že sa chystajú na výlet do Bratislavy, sa dozvedela jej kamarátka. „Opýtala sa ma, či nám nemá skúsiť vybaviť prijatie u pani prezidentky. Ani vo sne mi nenapadlo, že to bude až také jednoduché. Cez túto moju kamarátku sa to podarilo,“ rozpráva ďalej učiteľka Podolinská. Veľkú novinku si ale nechala len pre seba, 2. A. nevedela o ničom.

„Stále som si hovorila, čo keď do toho niečo príde a pani prezidentka bude musieť takúto návštevu dať bokom. Až v ten deň, keď sme už boli na ceste niekde za Zelenčom, som im povedala, že pre nich mám prekvapenie. Jedna maminka mi povedala, že som im to mohla povedať aj skôr – krajšie by sa obliekli,“ hovorí ďalej s úsmevom. Malí školáci a školáčky neverili, čo ich na výlete čaká, ani keď na vlastné oči uvideli Bratislavu.

„My sme veľkí fanúšikovia pani prezidentky, pre nás je to človek, ktorého si nesmierne vážime a obdivujeme ju. Moji druháci síce nevedia, čo presne robí pani prezidentka, ale vedia, že je pekná a veľmi múdra – hodnotia ju tak, ako druháci vedia,“ dodala Monika Podolinská. V Prezidentskom paláci sa ich najskôr ujali sprievodcovia, ktorí ich povodili po priestoroch budovy.

A ako zareagovali deti, keď uvideli prezidentku? „Boli úplne užasnutí, šťastní. Stretnutie bolo veľmi príjemné a ľudské. Rozprávala sa s deťmi a aj s maminkami. Povedala nám, že vie, kto sme, čím sme iní, pozná našu školu a aktivity,“ opísala návštevu triedna učiteľka. Zuzana Čaputová sa najskôr porozprávala s matkami detí – zaujímalo ju napríklad to, ako zvládli dištančné vzdelávanie. Debatu začala aj s deťmi – rozprávala sa s nimi o ich budúcnosti a chcela vedieť, čím by chceli byť, keď vyrastú. Návšteve z Muránskej Dlhej Lúky, ktorá z Prezidentského paláca odišla aj s menšími darčekmi, venovala viac ako polhodinu. „Potom sme už mali ďalší program. Pozreli sme si Staré Mesto, múzeum, išli sme k Dunaju a do Starej jedálne na večeru,“ priblížila záver výletu Monika Podolinská.

Otvorili nultý ročník, deti sa učia cez zážitky

Všetci žiaci a žiačky z tejto základnej školy pochádzajú z miestnej osady. „Máme deti, ktoré síce majú slovenskú národnosť, ale ich materinský jazyk je rómčina, slovenský jazyk veľmi dobre neovládajú. Práve preto sme v škole pred mnohými rokmi zaviedli aj nultý ročník,“ hovorí o škole učiteľka, ktorá na nej kedysi pôsobila aj ako riaditeľka.

Nultý ročník bol pre deti, ktoré už síce mali šesť rokov, no na nástup do prvého ročníka neboli pripravené. „Sedem rokov som pôsobila ako riaditeľka tejto školy. Predtým som už mala skúsenosti s rómskymi žiakmi a ich rodinami, tradíciami i kultúrou,“ vysvetľuje s tým, že sa rozhodla pri výučbe staviť na zážitky. Preferuje ho aj s ostatnými kolegyňami.

Budova základnej školy. Zdroj: ZŠ Muránska Dlhá Lúka

„My vieme, že naše deti prichádzajú do školy nepripravené. Vieme, že naši žiaci prichádzajú do školy bez zážitkov, bez rozvinutého asociačného myslenia, s obmedzenejšou slovnou zásobou v slovenskom jazyku. Cez zážitok – osobnú, praktickú skúsenosť, ich všetko učíme,“ zhodnotila Monika Podolinská a ako príklad uviedla varenie. So svojimi žiakmi podľa jej slov varí často a popritom si s nimi napríklad obohacuje slovnú zásobu, učí ich finančnú gramotnosť, hovorí s nimi o zásadách hygieny či vysvetľuje, ako budú pri recepte postupovať. „Varíme a aj sa učíme, a to veku primerane. Keď som mala nulťáčikov, len sme si rozširovali slovnú zásobu. Potom sa s nimi posúvam ďalej,“ dodala.

Pri zapisovaní receptov si deti podľa jej slov precvičujú pravopis, porovnávajú ingrediencie využívajúc všetky zmysly. „Teraz som mala projekt Neformálne piatky. Slúžil na dobehnutie učiva pre deti, ktoré nemali prístup k online vzdelávaniu. Každý piatok som si vzala po tri deti z každého ročníka a z nich som vytvorila 5-členné tímy. V každom tíme boli deti od nultého po štvrtý ročník. Cez rôzne témy – športové, historické, geografické, hudobné atď., prostredníctvom rovesníckeho vzdelávania sme si opakovali rôzne informácie, ktoré možno pozabúdali počas dištančného vzdelávania,“ opísala ďalej s tým, že pokračovať v tom mieni aj v septembri.

Zdroj: ZŠ Muránska Dlhá Lúka

Učiteľka svoju triedu občas zoberie aj na výlet niekam po okolí – napríklad i do cukrárne. Deti si musia spočítať, koľko peňazí majú, dohodnúť sa na trase, kúpiť si v autobuse lístky, objednať si v reštaurácii či v cukrárni a samozrejme, musia sa vedieť vhodne správať. Ako ďalej povedala Monika Podolinská, má šťastie na priateľov z celého Slovenska, ktorí ju podporujú a práve vďaka nim môže svojim žiakom priblížiť realitu netradične a prostredníctvom zážitku.

Napriek tomu, že deti trávia menej času sedením v lavici, učia sa podľa stanovených osnov. „Držíme sa obsahu, nevynechávame učivo. Vyberiem to hlavné a to ostatné na to nabaľujem praktickými činnosťami. Päť rokov som učila v nultom ročníku, deti nevedeli po slovensky, ale vedeli krájať, vedeli podojiť ovečku, vedeli pracovať s drevom, so sekerkou. Postavila som to na tom – povedala som si, toto moje deti vedia a ja to budem rozvíjať a pritom ich učiť niečo viac,“ vysvetlila triedna učiteľka 2. A. Zážitkovú formu učenia podľa jej slov používajú aj jej kolegyne v takej miere, ako im to vyhovuje.

Navštívila ich aj ombudsmanka

Spolu so svojím tímom navštívila základnú školu v Muránskej Dlhej Lúke aj verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová, a to počas letnej školy.

Zdroj: FB Verejná ochrankyňa práv

„Pandémia výrazne obmedzila vzdelávací proces najmä u detí bez prístupu na internet a bez možnosti dostatočne absolvovať dištančné vzdelávanie. Pani Podolinská však vložila maximálne úsilie do pomoci deťom v znevýhodnenej situácii, čo sa odzrkadlilo aj pri organizovaní letnej školy pre deti,“ uviedla ombudsmanka na svojom profile na sociálnej sieti. Ako ďalej dodala, je rada, že mali možnosť stráviť s deťmi a pani učiteľkou deň v letnej škole.

Zdroj: FB Verejná ochrankyňa práv

„Jej oddanosť a plné nasadenie pri práci s deťmi z rómskych komunít sú mimoriadne dôležité, čo sa prejavuje aj na študijných výsledkoch detí. Aj vďaka nej a pomoci žiakom a žiačkam v nultých ročníkoch napríklad neskončil nikto z nich v špeciálnom prúde vzdelávania,“ zhodnotila Mária Patakyová, ktorá škole zapriala veľa síl a ďalšieho odhodlania.

Zdroj foto: ZŠ Muránska Dlhá Lúka


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross