No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Slovenská pošta varuje pred podvodníkmi a radí, ako sa ochrániť pred podvodnými praktikami a zabezpečiť svoje osobné údaje

20. februára 2025 | | | |  | 

S narastajúcou digitalizáciou pribúdajú aj prípady podvodných aktivít, ktoré cielia na dôverčivosť verejnosti. Slovenská pošta preto upozorňuje na vlnu phishingových útokov a podvodných správ, ktoré sa šíria prostredníctvom e-mailov, SMS správ a dokonca aj telefonických hovorov.

Cieľom podvodníkov je vylákať citlivé údaje a finančné prostriedky. Pošta preto vyzýva verejnosť na zvýšenú obozretnosť a poskytuje užitočné rady, ako sa vyhnúť podvodom.

Článok pokračuje pod reklamou


Podvodné SMS a e-maily

Slovenská pošta upozorňuje, že v posledných týždňoch sa rozšírili prípady falošných SMS správ, ktoré sa tvária ako oficiálna komunikácia Slovenskej pošty.

Niektorí adresáti dostali správy z telefónnych čísel s exotickými predvoľbami, napríklad z Maroka, s výzvou na doplnenie kontaktných údajov. Ďalší boli informovaní o nutnosti doplatenia cla či o údajnom vrátení zásielky na sklad pre nesprávne uvedenú adresu. Všetky tieto správy mali spoločný znak – podvodníci zneužili meno Slovenskej pošty s cieľom oklamať adresátov.

Viac ako 50 druhov podvodov

Slovenská pošta identifikovala už viac ako 50 typov podvodných e-mailov a SMS správ. Ich obsah zahŕňa:

  • Výzvy na úhradu poplatkov za doručenie zásielky,
  • Požiadavky na aktualizáciu alebo opravu doručovacích údajov,
  • Platby za prekročenie váhového limitu zásielky,
  • Falošné výzvy na zaplatenie colných poplatkov,
  • Ponuky na účasť v súťažiach a prieskumoch s lákavou finančnou výhrou.

Podvodníci často pripoja odkaz na falošnú webovú stránku, ktorá sa vizuálne podobá na oficiálny web Slovenskej pošty a vyžaduje zadanie platobných údajov.

Pošta však dôrazne varuje pred zadávaním akýchkoľvek osobných a finančných údajov na neoverených stránkach.

Nebezpečné telefonáty

V poslednom období zaznamenala Slovenská pošta aj nárast podvodných telefonátov. Volajúci sa vydávajú za zamestnancov pošty a žiadajú od ľudí osobné údaje alebo úhradu poplatkov.

Často volajú z utajených čísel a tvrdia, že takáto prax je v Slovenskej pošte bežná. Táto informácia je nepravdivá – poštoví pracovníci nikdy nevolajú z utajených čísiel a nikdy nežiadajú úhradu poplatkov prostredníctvom SMS alebo e-mailov.

Ako rozpoznať podvod?

Slovenská pošta odporúča dodržiavať tieto zásady:

  • Ignorujte správy, ktoré vás žiadajú o platbu cez odkaz alebo prílohu. Pošta nikdy nežiada úhrady týmto spôsobom.
  • Overujte odosielaciu e-mailovú adresu a podacie číslo zásielky. Oficiálne podacie číslo pošty má vždy presnú štruktúru (napr. EB 101809415 SK).
  • Pozor na nesprávne kontaktné údaje. Podvodníci často uvádzajú nesprávne telefónne čísla zákazníckeho centra alebo nepravdivé informácie o jeho dostupnosti.
  • Nereagujte na podozrivé správy a neklikajte na priložené odkazy. Ak máte pochybnosti, informácie si overte na oficiálnom webe Slovenskej pošty.
  • Buďte opatrní pri telefonických hovoroch. Ak niekto vyžaduje osobné údaje alebo platbu, odporúča sa hovor ihneď ukončiť a kontaktovať poštu priamo.

V prípade, že ste sa stali obeťou podvodu a prišli ste o finančné prostriedky, odporúča sa čo najskôr obrátiť na orgány činné v trestnom konaní.

Slovenská pošta pravidelne aktualizuje bezpečnostné opatrenia a upozornenia pre svojich zákazníkov. Viac informácií o bezpečnosti a prevencii pred podvodmi nájdete na oficiálnej webovej stránke Slovenskej pošty.


Zdroj: Titulná foto - Rimava.sk


NENECHAJTE SI UJSŤ


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross