No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Športový komisár Maroš Sucháč: Nie je problém sadnúť do auta a ísť dvesto

21. septembra 2017 |  | 

Rýchle a silné autá, vôňa benzínu či adrenalín, ale aj dôležité zachovanie chladnej hlavy neodmysliteľne patria k životu milovníkov a priaznivcov motoristického športu. Jedným z nich je aj päťdesiatnik Maroš Sucháč z Rimavskej Soboty, ktorý ako profesionálny vodič v bývalom pivovare či spolujazdec a organizátor prvých ročníkov rally v našom regióne najazdil približne dva milióny kilometrov. O tejto záľube hovorí ako o diagnóze.

Bez toho, aby sme neskontrolovali trať, preteky nezačnú, podeval športový komisár.
V súčasnosti je už niekoľko rokov športovým komisárom a venuje sa príprave pretekov ako sú Oždianske serpentíny alebo Čiernom Balogu a pretekanie prenecháva 17-ročnému synovi. Ako pre Rimava.sk Maroš Sucháč uviedol, pri jeho práci je dôležitá kontrolná činnosť, zabezpečenie trate či únikové zóny na pretekoch v rámci predpisov FIA. „Bez toho, aby sme neskontrolovali trať, preteky nezačnú,“ povedal Sucháč, podľa ktorého dôležité na trati sú retardéry a spomaľovače z pneumatík či balíkov slamy, ktoré slúžia k zníženiu priemernej rýchlosti pretekárov. Aktuálne je to v zhruba 130 kilometrov za hodinu. „Musia byť však umiestnené a označené na bezpečnom mieste a nie aby ohrozili pretekárov. Jazdia tam rýchlosťou aj 180 km/h. Potom je už iba na zručnosti jazdca, kedy má začať brzdiť a ako zvoliť ideálnu stopu a nájazd. Aj na to slúžia tréningové jazdy,“ podotkol Sucháč, ktorý ako športový komisár má na starosti aj zabezpečenie povolení, preberanie trate, prípravu štartových listín či synchronizáciu jazdcov.

Rimavskosoboťan spomína v dobrom aj prípravu rally na Gemeri začínajúcich v roku 2001. Vtedy sa podľa neho išli divácky úspešné mestské okruhy, ale aj trasy Nižná Pokoradz – Teplý Vrch, Hnúšťa – Ratková či Chvalová – Rybník. „Vtedy som na začiatku riadil približne 700 ľudí,“ podotkol Sucháč o veľkých pretekoch rally aj s účasťou vozidiel WRC, ktoré vtedy zastrešoval a sponzoroval podnikateľ Ladislav Sedmák, okrem iného stál aj pri zrode tradície Oždianskych serpentín.

Terajší športový komisár si prešiel aj pretekárskymi rokmi, kedy ako spolujazdec postupne vystriedal niekoľko áut ako Opel Kadet, Fabia 1.4, Subaru Imprezza, Honda Civic a na záver Škoda Felicia. Ako zdôraznil, tento šport je finančne nákladný a keď nebolo dosť sponzorov, niekedy to už išlo aj na úkor vlastnej rodiny. Podľa jeho slov však vtedy bola iná doba a teraz, keď začína pretekať aj jeho syn, auto si len prenajímajú. „Vyčlenil som mu pár pretekov. Debutoval tak v júli na Dobšinej a štartovať bude aj na Ožďanoch tento víkend,“ priblížil Sucháč, podľa ktorého si syn robil vodičák tento rok. Podľa jeho slov sa ho ujal jeho priateľ, bývalý pretekár, trojnásobný majster Slovenska v rally a terajší majiteľ a zároveň aj učiteľ autoškoly P&P v Rimavskej Sobote Ľudovít Pollák. „Oceňujem, že robia jazdy aj v noci, kedy sa inak pozerá na svet,“ povedal Sucháč, ktorý sa podľa jeho slov učil jazdiť a pretekať spolu s Pollákom ešte v okolí Revúcej, odkiaľ pochádzajú a niekedy tam aj robili.

„Za tie roky čo som šoféroval, tvrdím jedno, treba sa za bežnej premávky naučiť čítať cestu,“ zdôraznil skúsený vodič, podľa ktorého to platí aj v prípade rally, pretekov, ako aj bežnej premávky, kde je rovnako potrebné vedieť odhadnúť čo urobí jazdec pred, ale prípadne aj za ním. „Keď niekto uberá pred prejazdom plyn, tak sa na neho nebudem lepiť, ak by mu niekto vbehol do cesty, aby som vedel zareagovať včas. Dôležité je samozrejme aj sledovanie značiek,“ podotkol.

„Chce to však prax, ale potom vodič vie odhadnúť rôzne nástrahy a krízy. Tiež som sa to musel naučiť, lebo som chcel chodiť rýchlo, ale hlavne bezpečne, čo je prvoradé,“ povedal Sucháč, podľa ktorého sa však stále môže hocikomu hocičo prihodiť.

„Odhadnúť napríklad nevieme stret so zverou,“ podotkol. A čo odporúča vodičom ako prevenciu pred neželanými situáciami či kolíziami? „Hlavne sadať si do auta bez nervozity, v kľude, s čistou hlavou. Žiadne kŕčovité sedenie a držanie volantu,“ tvrdí bývalý pretekár, ktorý neuznáva rýchlu jazdu mestom a zbytočné sa premávanie. Ak podľa neho chce niekde prísť včas, vyrazí radšej skôr aj o desať minút. „To platí teraz najmä tu v meste, kde je uzavretá Malohontská ulica a premávka je presmerovaná do iných ulíc. Potom sú vodiči nervózni, konajú pod tlakom a robia zbytočné chyby,“ upozorňuje Sucháč.

Osobitnou kategóriou sú podľa neho mladí vodiči, ktorým treba venovať pozornosť. „Najmä ak sadnú do silných áut. Tu dochádza často k nehodám pri rýchlej jazde a vplyve kamarátov,“ hovorí motorista a zdôrazňuje, že nie je problém sadnúť do auta, zošliapnuť plyn a ísť 200 km/h. „Problém je bezpečnosť keď príde kríza. Keď vletím do zákruty na mokrej ceste a nepoznám auto a jeho jazdné vlastnosti, odstredivú silu, vyletím potom z cesty, zničím auto nebodaj zabijem si kamaráta,“ uzavrel.

Zdroj: Rimava.sk, FOTO: Archív Miroslav Sucháč


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross