RIMAVSKÁ SOBOTA – Banskobystrický župan Ondrej Lunter sa aktívne navštevuje stredné školy v kraji. Ako uviedol pre redakciu Rimava.sk, jeho cieľom je osobne sa presvedčiť, či pilotný program prevencie šikany, ktorý kraj realizuje, naozaj funguje.
Župan navštevuje školy každé dva týždne a v tomto úsilí plánuje pokračovať až do konca školského roka. Vo štvrtok, 12. decembra navštívil Strednú odbornú školu obchodu a slubžieb (SOŠ OS) v Rimavskej Sobote.
„Záleží mi na tom, aby som sa priamo od riaditeľov, školských tímov a samotných študentov dozvedel, či opatrenia, ktoré zavádzame, majú zmysel. Pýtam sa, či sa cítia bezpečne a či majú na koho sa obrátiť, ak potrebujú pomoc. Ak by náš program fungoval iba formálne, chcem to vedieť priamo od ľudí, ktorých sa to týka,“ vysvetlil Lunter.
Zároveň zdôraznil, že považuje prevenciu šikany za svoju osobnú zodpovednosť, najmä vzhľadom na stúpajúci počet tragických prípadov obetí šikany.
Článok pokračuje pod reklamou
V rámci prevencie kraj zriadil školské podporné tímy, ktoré sa zameriavajú na psychické zdravie študentov. Tieto tímy dopĺňajú regionálne centrá SPACE, kde pôsobia psychológovia a mentori.
„Deti sa môžu obrátiť na tieto centrá počas voľného času a získať pomoc, ak ju potrebujú,“ dodal Lunter.
Program prevencie šikany je prioritou Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK), ktorý sa usiluje zlepšiť psychickú pohodu a bezpečie mladých ľudí na školách.
„Vytvorili sme nástroje, ktoré školám pomáhajú postupovať jednotne a efektívne,“ pokračoval Lunter.
„Tieto manuály a tzv. semafory umožňujú učiteľom, riaditeľom i školským podporným tímom vedieť, ako reagovať na konkrétny problém. Zároveň presne určujú, na koho sa môžu obrátiť o pomoc a aké kroky podniknúť na riešenie prípadu,“ dodal župan.
Lunter tiež predstavil novinku, ktorú kraj zaviedol v spolupráci s ministerstvom školstva. „Na dvadsiatich školách, vrátane tejto v Rimavskej Sobote, sme spustili aplikáciu. Študenti cez ňu môžu anonymne nahlasovať problémy, ktoré ich trápia, pričom nie sú nútení odhaliť svoju identitu,“ vysvetlil.
„Tieto prípady potom preberajú profesionáli, ktorí postupujú podľa jasne stanovených štandardov,“ dodal.
Tieto kroky majú podľa Luntera za cieľ vytvoriť bezpečné prostredie, kde sa študenti môžu cítiť komfortne a chránení. „Nejde len o formálne opatrenia. Snažíme sa vytvoriť systém, ktorý skutočne funguje,“ dodal na záver.
Článok pokračuje pod reklamou
„Aj dnes som sa dozvedel, že na tejto škole sa v posledných troch mesiacoch riešil konkrétny prípad cez našu aplikáciu,“ pokračoval Lunter.
„Deti ju začínajú aktívne využívať, a čo ma potešilo najviac, je to, že problém, ktorý bol nahlásený anonymne, sa riešil okamžite. Dieťa zostalo v anonymite, no jeho problém sa vyriešil, čo považujem za veľmi povzbudzujúce,“ dodal s uznaním župan.
Zároveň však upozornil, že problém šikany nemusí byť vždy viditeľný. „Nemožno si byť istý, že problém neexistuje, keď tu reálne je, len ho často nevidíme. Jediné, čo môžeme robiť, je vynakladať maximálnu snahu na to, aby sme zabezpečili, že deti dôverujú dospelým, na ktorých sa môžu obrátiť. Títo dospelí musia byť navyše pripravení a vedieť, ako s podobnými prípadmi pracovať, “ zdôraznil.
Lunter pre Rimava.sk uviedol, že štatistické údaje o šikane na školách existujú za predchádzajúce roky. „Práve tieto údaje nás podnietili začať konať. Štatistika bola jednoznačná – žiadna šikana sa na našich školách nevyskytuje. To je však, podľa môjho názoru, rovnaké, ako keby niekto tvrdil, že v politike neexistuje korupcia. Ide o varovný signál, že niečo nie je v poriadku,“ uviedol Lunter.
Zdôraznil, že práve preto začali konať a overovať, či systémy na prevenciu šikany nie sú len formalitou, ale naozaj fungujú.
„Hovoriť, že šikana neexistuje, znamená, že máme problém. Dospelá inštitúcia musí vedieť priznať existenciu problému a otvoriť diskusiu o tom, ako ho riešiť. Táto téma nesmie byť tabuizovaná, ale predmetom aktívneho dialógu,“ doplnil.
Lunter na návšteve SOŠ OS viedol aktívny dialóg so študentmi, počas ktorého sa venovali otázkam občianskej výchovy a aktívneho zapojenia do spoločenského života. Na úvod sa študentov spýtal, ako vnímajú svoju budúcnosť v regióne.
„Žiaľ, drvivá väčšina odpovedala, že chce odísť z Rimavskej Soboty, a ako hlavné dôvody uviedli nedostatok pracovných príležitostí a chýbajúcu perspektívu dobrého života,“ uviedol.
Spolu so študentmi analyzoval príčiny tohto stavu a diskutovali o možnostiach, ktoré by mohli zmeniť situáciu.
„Rozobrali sme si to na drobné a zhodli sme sa, že aktívne politiky štátu môžu vytvárať podmienky pre príchod investorov. Hovorili sme o tom, že v Rimavskej Sobote vďaka politikom so záujmom vznikol priemyselný park. Vďaka aktívnej politike štátu sem prichádza prvý investor a vďaka našej krajskej politike máme zmodernizované školy a kvalifikovanejších študentov,“ dodal.
Predseda BBSK zároveň informoval o pláne na vytvorenie tréningového centra v regióne, ktorého cieľom bude rekvalifikovať dlhodobo nezamestnaných a zvýšiť ich šance na uplatnenie na trhu práce.
Na záver sa Lunter so študentmi venoval aj kritickému pohľadu na problémy súčasnej demokracie. Poukázal na fakt, že mladí ľudia čerpajú svoje hlavné informácie zo sociálnych sietí, pričom si často uvedomujú, že tento zdroj môže byť problematický.
„Dostávajú sa k nim aj správy, ktoré nie sú pravdivé, a zároveň im chýbajú pozitívne správy. To môže viesť k tomu, že sa do politiky posúvajú ľudia, ktorých vplyv na dianie na Slovensku nemusí byť vždy pozitívny,“ vyjadril sa.
Župan ďalej zdôraznil potrebu vzdelávania mladých v oblasti kritického myslenia a informačnej gramotnosti, aby dokázali lepšie rozlišovať medzi spoľahlivými a nespoľahlivými zdrojmi.
NENECHAJTE SI UJSŤ