No active "ca-sidebar-197687" sidebar

R2: Tunel Soroška zrejme nebude, chýbajú financie. Ministerstvo dopravy chce stavbu stopnúť

Zdroj: NDS

Sen motoristov a miestnych o tuneli Soroška sa, pravdepodobne, čoskoro rozplynie.

Nechceme žiť ako v rezervácii, hovorí exprimátor Rožňavy Pavol Burdiga

„Zatiaľ nehovorím o tom, že tunel sa stavať nebude. Musíme bojovať za to, aby sa budoval, aby sme neboli oddelení ako ľudia žijúci v nejakej rezervácii. Rovnako sme daňoví poplatníci a jedná sa o bezpečnosť ľudí na kopci Soroška. Je rozbehnutý tender a teraz ho zrušia? Nechápem to,“ povedal pre Rimava.sk predseda petičného výboru, krajský poslanec, prednosta Mestského úradu v Dobšinej a exprimátor Rožňavy Pavol Burdiga.

FOTO: Rimava.sk

„Myslím si, že ak nechajú súťaž riadne dobehnúť, budeme mať relevantnú informáciu o cene,“ tvrdí Burdiga, podľa ktorého súťaž nestopnú, pretože na to nemajú zákonný dôvod. „Nacenia to firmy, ktoré by to robili,“ vysvetlil. Podľa jeho slov v prípade, že sa stavať nezačne, budú zbierať ďalšie podpisy pod petíciu. Zatiaľ sa za tunel Soroška podpísalo približne 10 000 ľudí.

Podľa ministra Doležala by stavba stála až 900 miliónov eur

Osud tunela, ktorý by vyriešil prechod problémovou Soroškou, visí na vlásku. Ešte koncom minulého roka vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) súťaž na zhotoviteľa stavby v hodnote približne 243,15 mil. eur bez DPH, z čoho 144 mil. eur by podľa analytikov Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Ministerstva financií SR pohltil nový tunel.

Článok pokračuje pod reklamou



Situácia sa ale zmenila. Nový minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) tvrdí, že na stavbu, ktorá sa má financovať zo štátneho rozpočtu, nie sú peniaze. Verejné obstarávanie, ktoré má skončiť 15. júla, chce minister stopnúť. „Aj R2 má svoje opodstatnenie. Je však dôležité vnímať komplexnosť celého Slovenska a prikrývať sa len takým kabátom, aký máme,“ povedal minister Doležal začiatkom mesiaca.

Ako ďalej dodal, vyššou prioritou sú iné regióny. „Verím, že v najbližších dňoch predstavíme jednoznačný a transparentný zoznam investičných priorít. Soroška sa tam určite objaví. Obávam sa však, že nie na popredných miestach,“ informoval nominant strany Sme rodina, podľa ktorého by stavba stála až 900 miliónov eur.

Nádejou pre tunel Soroška, ktorý pozostáva z jednej prevádzkovej rúry a menšej bezpečnostnej štôlne, môže byť podľa ministra fond obnovy Európskej komisie. „Bavíme sa o osemmiliardovej obálke,“ dodal minister.

Iný názor než minister dopravy má minister hospodárstva Richard Sulík (SaS). „Som za výstavbu tunela Soroška. Keď chceme, aby sa to územie rozvíjalo, tak tam musí byť rýchlostná cesta,“ myslí si Sulík.

Zdroj: NDS

Tunel je naprojektovaný cez národný park

Plánovaný tunel Soroška je súčasťou úseku rýchlostnej cesty R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou. Križuje územie, ktoré je súčasťou Národného parku Slovenský kras.

„Úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou bude mať dĺžku 14 100 m a vybudujeme ho v polovičnom profile. Jeho súčasťou bude tunel Soroška s dĺžkou 4 248,3 m, 12 mostných objektov a dve križovatky Rožňava a Jablonov nad Turňou,“ uvádzala NDS. Výstavbu malo pod palcom Ministerstvo dopravy a výstavby SR pod vedením ministra Árpáda Érseka, nominanta strany Most-Híd.

Cesta I/16 a navrhovaný úsek R2 s tunelom Soroška. Zdroj: ÚHP

Analytici našli niekoľko nedostatkov

Na niekoľko nedostatkov plánovaného tunela upozorňovali analytici z ÚHP. Podľa ich hodnotenia predložený projekt nie je spoločensky návratný a razenie tunela nesie výrazné a nepopísané environmentálne riziká.

„Tunelová časť projektu vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby. Tie dnes nie je možné kvantifikovať ani predvídať. Podľa geologického prieskumu až 51 % trasy tunela predstavuje zlú alebo veľmi zlú kvalitu horninového prostredia,“ uvádzajú svoje zistenia odborníci.

Tunel Soroška by prechádzal chránenými územiami a ich ochrannými pásmami. V blízkosti plánovanej stavby sa nachádzajú jaskyne patriace do Zoznamu svetového dedičstva UNESCO, a to Hrušovská jaskyňa a Krásnohorská jaskyňa. V nich žijú netopiere, ktoré sú na Slovensku chránené zákonom. Rizikom by podľa analytikov mohlo byť aj prípadné narazenie na dutinu – jaskyňu, čo by zastavilo práce.

„Projekt počíta s drenážovaním a odvedením podzemnej vody, vetranie tunela je navrhnuté prostredníctvom vertikálnej vetracej šachty, ktorá ústi v 5. stupni ochranného pásma,“ uzatvárajú analytici s tým, že život v jaskynných útvaroch je závislý na podzemnej vode.

Tunel sľubujú už roky

V roku 2015 inicioval vtedajší primátor Rožňavy Pavol Burdiga petíciu za výstavbu tunela. Ako vtedy pre Rimava.sk viedol, výstavbu cesty sľubovali už rôzne vlády. V roku 2017 motoristi a miestni obyvatelia protestne blokovali dopravu pod horským priechodom Soroška.

Tunel by predovšetkým zrýchlil dopravu, ktorá je komplikovaná najmä v zimnom období. Cez horský priesmyk je miestami rýchlosť obmedzená na 60 či 40 km/h, v niektorých zákrutách si vyžaduje výrazné spomalenie. Cieľom projektu je zvýšiť rýchlosť a bezpečnosť prejazdu regiónom.

Zdroj: Rimava.sk, NDS, ÚHP, FOTO: NDS, ÚHP


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross