No active "ca-sidebar-197687" sidebar

V Lučenci sa promenádovali desiatky áut minulého storočia, najstaršie bolo z R. Soboty

veteraniKubíniho námestie v Lučenci patrilo počas víkendu desiatkam áut, ktorých majitelia pamätajú históriu minulého storočia. Najstarším z približne päťdesiatky vozidiel bol Ford A z roku 1930, ktorého majiteľ je z Rimavskej Soboty. Ako Rimava.sk informoval predseda veterán klubu Lučenec Miroslav Nagy, majiteľ automobilu Ján Alberty dostal aj ocenenie za najstaršie vozidlo. Ide o nástupcu modelu T a o prvý automobil, ktorý mal bezpečnostné čelné sklo. Ako prvý automobil značky Ford mal klasické pedále a radiacu páku. Podľa Rimavskosoboťana Albertyho auto vlastní pár rokov a je v pôvodnom stave bez renovácií.

Ford A z roku 1930

Ford A z roku 1930

„Dal som ho do pojazdného stavu, a aby každý rok splnilo EK a STK. Nové sú len smerovky a nárazníky,“ povedal pre Rimava.sk motorista, pre ktorého je najcennejšia patina, história a pach starožitnosti. Ako dodal, auto kúpil keď sa mu naskytla príležitosť, americké autá, okrem Jeep Wilysu, pritom nikdy nechcel. Podmienkou len bolo, aby malo hranaté tvary. Podľa jeho slov nejde o žiadnu leštenku a pritom ešte stále ide stovkou.

Okrem Albertyho na stretnutí nechýbal ani Ladislav Eliáš, ktorého modrú Aerov-ku môžete vidieť aj v uliciach Rimavskej Soboty. Podľa jeho slov ide o dvojvalcový dvojtaktný motor z roku 1936, ktorý je po renovácii, plne pojazdný a na platných štátnych poznávacích značkách. „Auto som kúpil ešte v 80-tych rokoch, potom 30 rokov oddychovalo a využívam ho posledné tri roky,“ povedal Eliáš, ktorý auto renovoval približne tri roky.

Podľa Nagya však na stretnutí pod názvom „Fotrova kára“ zaujal aj anglický Jaguár alebo BMW 850i z roku 1990, ktoré bolo z Lučenca. „Tých áut je strašne málo,“ povedal Nagy a dodal, že napríklad z Maďarska prišli aj majitelia Mercedesu SL 500 cabrio. Ako predseda spomenul, z domáceho klubu boli na akcii počas Dní mesta Lučenec aj všetky ich vozidlá, teda 23 áut. „Početné zastúpenie mal však aj východ Slovenska, Vranov nad Topľou, Košice, Zvolen,“ doplnil. Perličkou stretnutia bolo malé autíčko, pristavené zatiaľ len na vozíku, išlo o minikarosériu vozidla Vespa 400, ktoré je v reštaurovaní. „Je to jediné auto na Slovensku. Vyrábalo sa malosériovo vo Francúzsku. Chceli sme ľuďom priblížiť aj to, ako sa takéto autá reštaurujú,“ dodal.

V poradí už 4. ročník podľa Nagya bol voľnou akciou, vystavených tu však priebežne bolo približne 50 vozidiel. Podľa predsedu klubu chceli na domácu akciu pritiahnuť starších obdivovateľov. V prvotných ročníkoch malo ísť o autá ich otcov a starých otcov, postupne sa to však rozrástlo aj na ďalšie kusy. „Robíme to však hlavne pre tých starších. Prídu, pospomínajú si, odovzdajú skúsenosti a informácie,“ podotkol a dodal, že ešte stále vedia u niektorých nájsť náhradné diely do áut aj keď autá už nevalastnia. „Niekedy sa náhradné diely kupovali do zásoby a keď sa dalo, nie vtedy keď bolo treba,“ priblížil Nagy.

Zdroj: Rimava.sk, FOTO: Ján Alberty


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross