No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Bežkopotulky po Muránskej planine

10. marca 2023 | |  |
Autor: René Sirota

René Sirota prináša tip na zimný prechod Muránskou planinou pre priaznivcov turistiky na bežkách.

Ako východiskový bod som si zvolil horské sedlo Javorinka, ktoré oddeľuje Muránsku planinu od Stolických vrchov. Nachádza sa na spojnici miest Muráň a Červená Skala. Sedlo Javorinka je tiež východiskovým bodom na výstup na najvyšší vrch Stolických vrchov – Stolica (1476,4 m n.m.).

Článok pokračuje pod reklamou

Keďže ako cieľový bod som si naplánoval Poludnicu (Maretkiná), postupujem ďalej v smere na Veľkú Lúku. Značená turistická značka nás po pár kilometroch dovedie na Veľkú lúku. Nachádza sa tam žrebčín pre chov koní – norik muránskeho typu, určených pre potreby lesného hospodárstva. Chov koní tu má bohatú históriu, bol založený v roku 1950. Pôvodne sa tu choval hucul, potom jeho krížence a dnes čistokrvný norik. V roku 2002 dostal štatút chráneného chovu. Pohľad na Veľkú lúku so stádom koní vyvolávajú pocit slobody a krásy, ale aj rešpektu k týmto krásnym mohutným koňom. Zaujímavosťou tejto horskej lúky je aj fakt, že počas SNP slúžila táto lokalita ako záložné letisko. Túto časť histórie pripomína pamätník na konci Veľkej lúky.

Pozrite si tiež:
Tiesňava Čertova dolina na Muránskej planine

A to sa už nachádzame na rázcestí turistických značiek. Modrá značka vedie na zrúcaniny Muránskeho hradu. Ja pokračujem červenou značkou na Maretkinú. Po necelej hodine šliapania prichádzam k poľovníckej chate s rovnomerným názvom Maretkiná (998 m n.m.). Odtiaľto vedie krátka odbočka (cca 10 min.) na jednu z najkrajších vyhliadok na Muránskej planine – Poludnica (960 m n.m.). Ide o masívny skalný útes nad obcou Muráň, z ktorého sa naskytá úžasný výhľad južným smerom. Svoje pomenovanie dostala podľa povery, poludnice boli mýtické bytosti, ktorá mali vyháňať ľudí z polí od statku v poobedných hodinách. Z Poludnice sa dostaneme naspäť ku chate Maretkiná, odkiaľ je možnosť pokračovať ďalej k turisticky tiež známej lokalite Studňa na Muránskej planine. Nachádza sa tu prírodná atrakcia – priepasť Ľadová jama.

Autor: René Sirota

NENECHAJTE SI UJSŤ

Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho