No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Rim. Sobota: Koľko peňazí minuli kandidáti na primátora na kampaň? Zatiaľ vedie Jozef Šimko, má nečakaných sponzorov

25. októbra 2022 | |  | 

RIMAVSKÁ SOBOTA – Billboardy, volebné letáky či dokonca noviny, reklama na sociálnych sieťach, reklama v médiách, predvolebné videá, predvolebné akcie – toto všetko niečo stojí. Kampaň v Rimavskej Sobote môžeme považovať za rozsiahlu. Azda niet časti mesta, kde by sa "nekampaňovalo". To však k voľbám, samozrejme, patrí. Pozreli sme sa na to, ktorý kandidát do predvolebného boja zatiaľ investoval najviac.

Financovanie volebnej kampane je limitované, kandidát môže na svoju volebnú kampaň vynaložiť len určitú sumu, a to podľa toho, o akú funkciu sa uchádza. Pre kandidátov na funkciu primátora mesta, starostu obce alebo starostu mestskej časti s počtom obyvateľov od 16 001 do 30 000 obyvateľov platí, že môžu na kampaň minúť najviac 50 000 eur vrátane dane z pridanej hodnoty. To je prípad Rimavskej Soboty.

Do sumy nákladov na volebnú kampaň kandidáta sa započítavajú aj náklady na volebnú kampaň kandidáta, ak tento kandiduje v tých istých voľbách ako kandidát na funkciu poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja, poslanca obecného zastupiteľstva, poslanca mestského zastupiteľstva alebo poslanca miestneho zastupiteľstva.

Článok pokračuje pod reklamou


K hranici 50-tisíc eur sa podľa doterajších čísiel nepribližuje ani jeden kandidát na primátora Rimavskej Soboty. Podľa zákona sú kandidáti na funkciu predsedu samosprávneho kraja a kandidáti na funkciu primátora mesta, na funkciu starostu obce, na funkciu starostu mestskej časti v obci nad 5 000 obyvateľov, ak chcú vynakladať na svoju volebnú kampaň finančné prostriedky, povinní viesť ich na osobitnom platobnom účte (tzv. transparentnom účte) vedenom v banke alebo pobočke zahraničnej banky.

Koľko investovali kandidáti v Rimavskej Sobote?

Do volebnej kampane zatiaľ najviac investoval súčasný primátor Jozef Šimko. Na druhom mieste je Jaroslav Bagačka, za ním nasleduje Zsolt Lajka. Na štvrtom mieste je Nadežda Demeterová, ktorá sa vo voľbách napokon rozhodla podporiť Jaroslava Bagačku. Po nej nasleduje Ivan Hazucha.

Vlastný transparentný účet si zrejme nevedie Csaba Horváth (účet nebol dohľadateľný), ktorý na financovanie kampane teda pravdepodobne využíva stranícky účet, alebo do kampane financie neinvestuje. S otázkou, ako to je v jeho prípade, sme sa na kandidáta obrátili, do dnešného dňa však odpoveď nemáme.

Pripomíname, že ide o priebežné sumy, ktoré kandidáti na kampaň vynaložili k dnešnému dňu (25. 10. 2022) a ktoré už figurujú na ich transparentných účtoch.

Údaje k 25. októbru 2022. Zdroj: Transparency International Slovakia

Zatiaľ vedie Jozef Šimko, kampaň mu "sponzorujú" aj politickí oponenti

Ak nahliadneme do transparentných účtov kandidátov, zistíme, že Jozef Šimko minul na svoju kampaň podľa doterajšieho vyúčtovania 12 016 eur. Takmer celú čiastku – rovných 12 000 eur – zaplatil za koncert skupiny Kandráčovci. Koľko ho stála napríklad tlač predvolebných novín, ktoré obyvatelia Rimavskej Soboty do schránok dostávali koncom minulého týždňa, zatiaľ známe nie je. Takáto položka na účte nefiguruje.

Zaujímavo pôsobia aj sumy uvedené v zelených farbách. Keď sa pozrieme na príjmy, vidíme, že na kampaň mu čiastkami od jedného centa do desiatich eur prispeli aj jeho politickí oponenti. Nezabudli však pripojiť aj odkaz: "aby bola kampaň financovaná konečne zo súkromných a nie verejných zdrojov; príspevok na nový šatník na kabáty; príspevok na odkúpenie nezákonne zabratého mestského pozemku pod Šimkovou Haciendou na Kurinci; príspevok na odstránenie nelegálnej stavby na neoprávnene zabranom mestskom pozemku; na kamošov z ŠTB."

Aktuálny stav na transparentnom účte Jozefa Šimka je 13 036,02 eur.

Najskromnejší je Hazucha

Jaroslav Bagačka na kampaň podľa doteraz zaúčtovaných položiek minul 8 336,94 eur. Na jeho transparentnom účte vidíme, že investoval do billboardov, propagačných materiálov či online reklamy. Na kampaň mu tiež prispelo niekoľko osôb a aj politická strana Za ľudí. Väčšina použitých financií však bola na transparentný účet, na ktorom mu k dnešnému dňu svieti suma 162,86 eur, prevedená z jeho vlastného účtu.

Zsolt Lajka doposiaľ minul na predvolebný boj 4 513,90 eur. Na účte mu svieti suma 521,32 eur. Najviac peňazí išlo na billboardy, investoval však aj do reklamy na sociálnej sieti.

O niečo menej nákladnú kampaň viedla Nadežda Demeterová. Minula 4 330,65 eur, na účte jej ostalo 1 893,35 eur. Všetky platby (okrem platieb za vedenie účtu) smerovali marketingovej agentúre.

Najskromnejšiu kampaň, podľa doteraz zverejnených údajov, vedie kandidát Ivan Hazucha. Minúť mal len 158,80 eur. Na účte mu ostalo 411,20 eur.

Doplnené 26. 10. 2022:

"Transparentný účet ja osobne nemám, ale politická strana má. Výdavky na kampaň sú veľmi nízke, väčšinu materiálov robím sám doma,“ uviedol kandidát na primátora Csaba Horváth. Sám si transparentný účet neotvoril – odôvodnil to tým, že nechcel prijať žiadny dar na jeho kampaň. „Žiadny finančný dar som neprijal, všetky náklady platím z vlastného rozpočtu,“ dodal kandidát, ktorý zhrnul aj jeho doterajšie výdavky:

Doterajšie výdavky kandidáta Horvátha:

Leták A4 farebné v hodnote 100,00 eur
Banner jeden kus v hodnote 50,00 eur
Billboardy: nemám
Platené reklamy na sociálnych sieťach: žiadne - všetky boli organické, t. j. zdieľané fyzickými osobami
Video: vyrobené z vlastných materiálov
Ďalšie letáky do schránky: vyrobené na vlastnom PC, tlačiarni z vlastných papierov
Občerstvenie na stretnutiach s tímom či voličmi od mesiaca júl: cca 250,00 eur (káva, nealko, čaj, pagáče a podobne)

Zoznam transparentných účtov:
Jozef Šimko
Jaroslav Bagačka
Zsolt Lajka
Nadežda Demeterová
Ivan Hazucha

NENECHAJTE SI UJSŤ


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross