Železničná zastávka nesie názov obce, od ktorej je vzdialená niekoľko kilometrov. Ak pred rokmi cestujúci vystúpil z vlaku, keď na železničnej budove uvidel nápis HUSINÁ, v skutočnosti to mal do Husinej pešky ešte poriadne ďaleko. Je tomu už dávno, čo tadiaľto prešiel posledný vlak, zastávka však nie je opustená ani dnes. Zabývala sa tu rodina s niekoľkými deťmi. Ich "domov" čoskoro zmení vlastníka. Župa tak okrem výstavby cyklotrasy bude riešiť aj problém neoprávneného užívania objektu.
Keď dlhoročná nájomníčka zomrela, byt mal ostať prázdny
Ako pre Rimava.sk uviedol Ľubomír Mitas z Odboru komunikácie Železníc SR, byt v budove zastávky dlhé roky prenajímali Márii B. Keď pred štyrmi rokmi zomrela, nájom bol podľa jeho slov ukončený a príbuzní priestory vypratali. "Pre zlý technický stav celého objektu zastávky a nemožnosť zabezpečiť pitnú vodu, ŽSR sa rozhodli bytové priestory ďalej neprenajímať. Uvažovali sme aj o asanácii objektu," povedal Mitas. Ako ďalej spomenul, kontrola v roku 2010 však preukázala, že priestory užívajú neznáme osoby, bez nájomnej zmluvy. V tom čase už ale Železnice začali pripravovať nehnuteľnosti v okolí zrušenej trate na odpredaj župe. "K dnešnému dňu neoprávnené užívanie predmetného bytu nie je vyriešené," potvrdil.
Objekt chceli kúpiť, aby rodine pomohli
Medzitým sa objavil aj záujemca, ktorý od Železníc zisťoval, ako a za koľko by sa dal objekt kúpiť. "Býva v ňom (v čakárni!) veľmi chudobná rodina s piatimi šikovnými deťmi, radi by sme im pomohli, aby mali domov," napísal. Dotaz je zverejnený na stránke ŽSR, rovnako aj odpoveď, podľa ktorej požiadavku nemožno riešiť, keďže nehnuteľnosť aktuálne mení vlastníka. "Po prevedení majetku na samosprávny kraj môžete svoju požiadavku adresovať na túto inštitúciu," odpovedali Železnice záujemcovi.
Cyklotrasa rodinu nevyženie
Kraj o neoprávnenom užívaní objektu vie. Ako pre Rimava.sk uviedla hovorkyňa BBSK Monika Pastuchová, keď predseda kraja Vladimír Maňka nedávno plánoval obhliadku bývalej poltárskej trate, na ktorej má vzniknúť cyklotrasa, dozvedel sa aj o tejto rodine. Napokon ju navštívil, podľa slov Pastuchovej priniesol so sebou rôzne darčeky. Ako ďalej spomenula, župan rodinu uistil, že o svoje bývanie nepríde, kraj užívanie objektu formálne vysporiada. Hovorkyňa však zároveň pripustila, že ak sa nájde dobrodinec, ktorý bude chcieť objekt odkúpiť a prenechať rodine, uvítajú to.
Starosta im niekedy robí „poštára“
Aj starostu Husinej sme sa pýtali na rovnomennú železničnú zastávku. Ako Zoltán Fodor povedal, hoci to na prvý pohľad nemusí tak vyzerať, zastávka je v katastrálnom území obce. Pre rodinu, ktorá tu býva, mala byť budova skutočne len "zastávkou", dočasným riešením, podľa slov starostu v nej však býva dodnes.“Trvalý pobyt majú nahlásený v Husinej,“ uviedol Fodor a prezradil, že cestou do Rimavskej Soboty sa pri rodine neraz zastaví s poštou, keďže zastávka je od obce ďaleko. "Dávno, keď tam zastavoval vlak, sa chodilo na zastávku krížom cez kopec," povedal starosta a dodal, že peši to trvalo približne hodinu. Spomenul, že neskôr, v 60-tych rokoch, potom vlak stál už aj v Dolných Zahoranoch. Paradoxne tak bolo odtiaľ do Husinej bližšie ako od železničnej budovy "Husiná".
Prečo sa zastávka volá „Husiná“, jednoznačne nevedia
Zastávka bola zriadená už v roku 1913, približne na 10. kilometri novopostavenej trate Rimavská Sobota – Poltár. "Počas obdobia Rakúsko-Uhorska sa zastávka volala Apatipuszta mh. Vznikom prvej ČSR sa premenovala na Opatovská Pustatina," informoval Rimava.sk Ľubomír Mitas zo ŽSR a dodal, že názov "Husiná" nesie od prelomu rokov 1926/27. "Priamu odpoveď, prečo sa zástavka premenovala na Husiná, sme nenašli. Možno sa len domnievať, že bola za zmenou názvu iniciatíva občanov Husiná. Pričom možno vychádzať z faktu, že v tej dobe táto obec vykazovala najväčšie zaľudnenie oproti ostatným obciam ležiacich popri zmieňovanej železnici," uviedol.
Zdroj: Rimava.sk