No active "ca-sidebar-197687" sidebar

VEĽKÝ BLH: Poslanci schválili limity pre starostu, podľa neho je uznesenie protiprávne

11. apríla 2012 |  | |

Poslanci obecného zastupiteľstva vo Veľkom Blhu na svojom poslednom rokovaní schválili nové pravidlá, podľa ktorých má starosta disponovať s peniazmi obce. Ak chcel doteraz vynaložiť sumu do 1000 eur, nepotreboval osobitný súhlas zastupiteľstva. Tento limit poslanci zrušili. Po novom má starosta presne určené, kedy majú výdavky odobriť poslanci, nemusí však zvolávať zasadnutie, stačiť by mal aj telefonát alebo e-mail s pracovnou skupinou. Práve táto časť je podľa neho protiprávna, uznesenie preto nepodpíše. Ako tvrdí, poslanci by skôr mali prehodnotiť vývoz odpadu alebo fungovanie školských kuchýň, kde obec môže ušetriť tisíce eur.

Podľa nových pravidiel môže starosta bez súhlasu poslancov rozhodovať o nákupe spotrebného materiálu a bežných drobných výdavkoch na plynulý chod obce, o pracovných pomôckach, ktoré refunduje úrad práce a o službách a prácach z bežných výdavkov rozpočtu. Nákup hmotného aj nehmotného majetku, služby a práce mimo rozpočtu aj všetko ostatné, čo by nespadalo do týchto kategórií, má odsúhlasovať obecné zastupiteľstvo. „V prípadoch, kedy je pre potreby financovania potrieb obce potrebný súhlas obecného zastupiteľstva navrhujem vytvorenie pracovnej skupiny tvorenej z poslancov, starostu obce, resp. zamestnancov obecného úradu, ktorí budú v prípade potreby operatívne riešiť a rozhodovať o vynakladaní finančných prostriedkov a to buď zvolaním pracovnej porady, mailovou komunikáciou alebo telefonickým rozhovorom,“ píše predseda finančnej komisie v predkladanom návrhu. Ako pre Rimava.sk povedal starosta Veľkého Blhu Tibor Csúr, práve túto časť uznesenia považuje za protizákonnú, využil preto svoje právo veta. Podľa neho žiadna komisia či pracovná skupina nemôže rozhodnúť v mene zastupiteľstva, mala by mať len poradný hlas.

Ako starosta uviedol, za týmto uznesením sú rozdielne názory poslancov a starostu na hospodárenie obce. Starosta už dlhšiu dobu navrhuje zlúčiť kuchyňu miestnej materskej a základnej školy. „Varí sa na dvoch miestach, tristo metrov od seba, všetko máme dvojmo, v škôlke je takmer 40 stravníkov, v škole do 60, spojením by kuchyňa naďalej patrila do rovnakej kategórie, teda do 100 stravníkov. Znížili by sa úväzky o 1,5 ale obec by ušetrila nemalé peniaze,“ vysvetľuje starosta a dodáva, že poslanci sú proti takémuto riešeniu. Argumentujú úväzkami, podľa starostu však obec problém nezamestnanosti nevyrieši no musí fungovať efektívne. Podľa jeho slov bola v septembri jedna z kuchárok celý mesiac PN, vtedy kúpil tri nerezové nádoby na prenášanie stravy za 350 eur, čo sa poslancom nepáčilo.

„Nehovoriac o tom, že už niekoľkokrát sme sa na zasadnutí zastupiteľstva zaoberali vývozom odpadu, ktorý obec zabezpečuje sama. Ročne zaň platíme približne 21 tisíc eur, podľa ponuky od súkromnej firmy by sme ušetrili tisíce eur. Navyše máme staré auto, ktoré nemá lis, každý týždeň dvakrát vyváža odpad do Hnúšte,“ hovorí ďalej Csúr, podľa ktorého však poslanci tému odpadu už niekoľkokrát zmietli zo stola. „Na jednej strane mi určia, čo môžem nakupovať, aby tak vraj zabezpečili efektívne vynakladanie finančných prostriedkov, na druhej strane neschvália to, čo by pre obec prinieslo skutočnú úsporu peňazí,“ myslí si starosta. Podľa neho sa nedávno prederavil kotol v materskej škole, zvárač ho na druhý deň opravil, škôlka tak bola zavretá dva dni. „Ak by som sa mal riadiť novým uznesením, musím zvolať zastupiteľstvo a k riešeniu by sme sa možno dopracovali o dva týždne,“ dodáva starosta.

Ako pre Rimava.sk povedal predseda finančnej komisie Ondrej Szabó, ktorý návrh predkladal, uznesenie nie je namierené proti starostovi, zastupiteľstvo však bude mať výdavky viac pod kontrolou. „Nemáme v obci peniaze na rozhadzovanie,“ povedal Szabó, ktorý však priznal rozdielne názory na školské kuchyne aj vývoz smetí. Pripustil úsporu pri zlúčení kuchýň, podľa neho však poslanci chcú zabrániť prepúšťaniu. „Chceme ponechať súčasný stav. Spojením kuchýň by dve ženy z Veľkého Blhu prišli o prácu,“ vysvetlil Szabó. Vývoz smetí by podľa neho tiež mal ostať v rukách obce. „Je logické, že čo si samospráva robí sama, vyjde ju lacnejšie,“ konštatoval predseda finančnej komisie. Ako povedal, suma 21 tisíc, ktorú uvádza starosta, je prehnaná, lebo je v nej započítaná aj práca vodiča, Szabó odhaduje reálne výdavky na 18 tisíc. Na zmluvu so súkromnou spoločnosťou by podľa neho obec mohla časom doplatiť, ak by firma navýšila poplatky a zmluva by bola nevypovedateľná.

Podľa slov starostu by však nikdy takúto zmluvu nepodpísal, suma by bola pevne stanovená, rovnako aj doba, na ktorú by obec zverila vývoz odpadu súkromnej firme, maximálne by išlo o 2 roky. Starosta verí, že s poslancami ešte nájde spoločnú reč na tieto témy. „Všetkým by nám predsa malo ísť o dobro obce,“ uzavrel.

Obec Veľký Blh má približne 1 200 obyvateľov.

Zdroj: Rimava.sk


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross