RIMAVSKÁ SOBOTA - Každý rok sa na Slovensku oceňujú výnimočné osobnosti z rôznych oblastí života a učitelia nie sú výnimkou. Ich práca formuje budúce generácie a ovplyvňuje celú spoločnosť.
Ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska je prestížnym uznaním pre tých, ktorí prinášajú do vzdelávania inovatívne metódy, inšpirujú svojich žiakov a pomáhajú im rásť nielen po akademickej, ale aj po ľudskej stránke.
Článok pokračuje pod reklamou
Byť jednou z 30 finalistov ocenenia Učiteľská osobnosť Slovenska je pre mnohých pedagógov obrovskou poctou a potvrdením ich dlhoročnej snahy o kvalitné vzdelávanie.
Pre finalistku Katarínu Pivníkovú, pedagogičku pôsobiacu na Spojenej škole Reformovanej kresťanskej cirkvi v Rimavskej Sobote, bol jednou z najsilnejších emócií moment, keď si prečítala nomináciu od svojho študenta:
Týmto by som sa rád poďakoval pani učiteľke Pivníkovej, ktorá ma učila slovenský jazyk a literatúru na základnej aj strednej škole. Od začiatku sa líšila od ostatných učiteliek, jej prístup k vyučovaniu bol vždy netradičný a originálny. Snažila sa vyučovacie hodiny obohacovať zaujímavými a inovatívnymi metódami, pričom neustále sledovala aktuálne trendy a nové technológie.
Na jej práci bolo vidieť skutočnú snahu rásť a prispôsobiť sa modernej dobe, čo jej ide naozaj skvele – je výborne pripravená na súčasné výzvy. Jej záujem o nás študentov a schopnosť prispievať nad rámec bežnej výučby si nesmierne vážim.
Učiteľské povolanie bolo pre Katarínu Pivníkovú vždy vysnívanou cestou. "Vždy som chcela byť učiteľkou," zdôraznila. Vo svojej práci nachádza inšpiráciu v každej maličkosti a svoje vyučovacie hodiny projektuje s veľkou starostlivosťou a kreativitou.
"Inšpiráciu nachádzam všade. Naposledy sme od textu z monitoru T9 skončili pri výrobe voskových obrúskov. A ďalší workshop už budú plánovať sami žiaci," uviedla pedagogička.
Jej hlavným cieľom je rozvíjať u žiakov schopnosť viesť druhých a konať s ohľadom na spoločné dobro.
Metodika pedagogičky Pivníkovej sa prispôsobuje triede, ktorú učí.
"Kým v nižších ročníkoch sa dynamika dá krásne rozprúdiť hrami, zážitkovými aktivitami, vyššie ročníky sú náročnejšie na témy, ktorými žijú, podporu kritického myslenia, diskusie. V novom štátnom vzdelávacom programe vo mne v súčasnosti silno rezonuje téma cností, ktoré by sa nemali formovať len na hodine etiky, či náboženskej výchovy, ale stávajú sa súčasťou každého predmetu. Je to téma, ktorou v súčasnosti dosť žijem a oslovuje čoraz viac učiteľov," dodala.
S rozvojom umelej inteligencie vidí učiteľka veľkú výzvu v jej efektívnom a etickom využití. "Musíme nájsť balans, aby AI bola nástrojom pomáhajúcim vo vzdelávaní, nie rušivým elementom," zdôraznila Pivníková. Rovnako dôležitým aspektom jej vyučovania je učenie vonku, ktoré má výrazný vplyv na kognitívne funkcie a žiaci ho podľa jej slov milujú. "Ak sa ich opýtate, čo by radi robili, odpoveď je jasná: 'Poďme von!'“
Bezpečné a podporné prostredie v triede je pre Pivníkovú kľúčové. "Ako učiteľka slovenského jazyka na škole s vyučovacím jazykom maďarským, je pre mňa vždy veľkou výzvou pracovať s heterogénnymi skupinami a učiť žiakov ako vnímať svoju jedinečnosť a jedinečnosti svojich spolužiakov, navzájom sa inšpirovať a posúvať," povedala pre redakciu Rimava.sk pedagogička.
Článok pokračuje pod reklamou
Redakcia sa pedagogičky Pivníkovej opýtala aj na to, akú úlohu podľa nej zohráva vzťah učiteľa so žiakmi a či si pamätá moment, keď si uvedomila, že skutočne ovplyvnila svojich žiakov.
"Úspech na hodine je výrazne podmienený bezpečným prostredím v triede, ktoré podporuje kvalitné vzťahy. Keďže mojim cieľom je rozvoj komunikačných zručností, bez toho to nejde," povedala Pivníková.
Aktuálne zmeny v školstve víta ako priestor na tvorbu zmysluplného vzdelávania. Ako mentorka Regionálneho centra podpory učiteľov (RCPU) má možnosť sledovať implementáciu reformy v rôznych školách a zažívať výnimočné momenty so žiakmi z rôznych prostredí.
Na otázku, či môžu takéto ocenenia pomôcť zlepšiť status učiteľského povolania na Slovensku odpovedala pedagogička jednoznačne: „Áno.“ Poukázala na to, že ocenenie Učiteľská osobnosť Slovenska prináša do popredia pedagógov, ktorí svojou prácou inšpirujú a posúvajú školstvo vpred.
Na tému zmien v školstve, zdôraznila tri hlavné priority. Verí, že hodnotenie by nemalo žiakov porovnávať, ale skôr im ukazovať, kde majú priestor na rast a v čom vynikajú. Inovatívne metódy podľa nej stále narážajú na rozsiahle učivo, a preto je jeho redukcia nevyhnutná. Tretím bodom, ktorý uviedla, sú aktivity, ktoré dávajú zmysel učiteľom aj žiakom a podporujú kritické myslenie. "Sú to priority, ktorým je naklonená aj súčasná reforma," dodala.
Ako učiteľka vníma veľký prínos v prepájaní pedagógov. "Sieťovanie učiteľov je pre mňa nesmierne obohacujúce. Spolupráca, zdieľanie skúseností a vzájomná inšpirácia by mali byť prirodzenou súčasťou našej profesie. Ak k tomu vedieme aj žiakov, dávame im do života cenný vzor."
Na záver odkazuje budúcim učiteľom myšlienku z Malého princa: "Dobre vidíme iba srdcom. To hlavné je očiam neviditeľné." Práve tento prístup robí z Kataríny Pivníkovej výnimočnú učiteľskú osobnosť.
NENECHAJTE SI UJSŤ