Cyklotrasa, ktorá by spojila mestá a obce popri rieke Rimava od Rimavskej Soboty v smere na Hnúšťu je podľa viacerých starostov z regiónu veľmi potrebná. Kvôli nedostatku financií v obecných rozpočtoch by však jej výstavba mohla byť podporená z eurofondov. Ako pre Rimava.sk ďalej uviedol starosta Veľkých Teriakoviec Andrej Karas, ľudia v obci sú za výstavbu cyklocesty, treba však na to získať financie. „Keď sa bude dať a bude treba, hneď sa do toho pustíme,“ povedal Karas.
Starostka severnejšej obce Rimavská Baňa Elena Polóniová je myšlienke cyklocesty naklonená aj osobne. Ako zdôraznila, cesta medzi Hnúšťou a Rimavskou Sobotou je čoraz nebezpečnejšia na čo tragicky doplatila aj jej známa Janka, ktorú prednedávnom zrazilo auto na bicykli. Podľa jej slov by sa však cykloceste venovali aj keby k tejto tragédii nedošlo. Zároveň spomenula, že jej výstavbu bude iniciovať v obecnom zastupiteľstve. "Dôležité však je, aby sa o tom hovorilo aj vo vyšších kruhoch. Malo by to byť kolektívne rozhodnutie,“ poznamenala Polóniová a dodala, že začína nové projektové obdobie MAS Malohont, prostredníctvom ktorého by mohli byť vyčlenené financie na jej výstavbu.
Starosta Hrachova Ondrej Knechta, ktorý je zároveň predsedom Mikroregiónu Rimava – Rimavica, rovnako zdieľa potrebu cyklocesty. „Pripravené je to na variantu, aby bol povrch asfaltový, vhodný aj pre korčuliarov. Aspoň tam, kde je popri Rimave násyp,“ priblížil Knechta, podľa ktorého prostredníctvom MAS Malohont pripravujú stratégiu, aby boli na to vyčlenené financie. Myšlienke cyklocesty je naklonený aj starosta Nižného Skálnika Miroslav Bystriansky, no v súčasnosti to vidí ako problém. Obec má podľa neho rozrobené iné veci a projekty, a do ďalších sa teraz pustiť nevedia.
Podľa manažérky Miestnej akčnej skupiny (MAS) Miroslavy Vargovej majú starostovia niekoľko možností pre získanie finančnej podpory na výstavbu samostatnej trasy pre nemotorovú dopravu. Ako ďalej pre Rimava.sk Vargová priblížila, z Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020 môžu čerpať finančné prostriedky obce do tisíc obyvateľov. „Čo je prípad všetkých obcí medzi mestom Rimavská Sobota a Hnúšťa alebo združenia obcí, respektíve mikroregióny,“ povedala Vargová. Zároveň dodala, že výhodnejšia je však podľa nich realizácia tohto zámeru prostredníctvom obcí, nakoľko majú možnosť získať zálohovú platbu na realizáciu projektu vo výške 50 percent z oprávnených výdavkov, čo uľahčuje realizáciu projektu v tom, že sa obec napríklad nemusí zadlžiť úverom. „Napriek tomu si to podľa nás vyžaduje koordinovaný prístup a spoluprácu dotknutých obcí, a to konkrétne v procese vysporiadania pozemkov a prípravy technickej projektovej dokumentácie,“ doplnila manažérka.
Zámer vybudovať cyklotrasu popri rieke Rimava ako samostatnú komunikáciu pre nemotorovú dopravu je starý už viac ako sedem rokov. V roku 2008 to bol práve Mikroregión Rimava a Rimavica, ktorý získal financie na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti. Jej výstupom je naplánované vedie cyklotrasy od Rimavskej Soboty do Hrachova v celkovej dĺžke 11 km s možnosťou pokračovania popri rieke do Hnúšte a Klenovca v celkovej odhadovanej dĺžke 30 km. V rokoch 2009 - 2010 nadviazali na tento zámer dobrovoľníci občianskeho združenia OZVENY, ktorí v spolupráci s Cykloklubom Poľana vyznačili prvý úsek medzi mestom Rimavská Sobota a Mlynom Veľké Teriakovce. Táto trasa je zjazdná len v niektorých obdobiach roka, pričom viackrát je potrebné zosadnúť z bicykla a preniesť ho cez prítoky, ktoré sa vlievajú do Rimavy, nakoľko vtedy išlo o malý projekt, z ktorého postačili financie len na vyznačenie trasy a na jej pokosenie.
Štúdia však počíta s vybudovaním cyklotrasy s asfaltovým povrchom s využitím najmä pre cyklistov a korčuliarov, avšak v tejto fáze to už nie je v silách dobrovoľníkov a občianskych aktivistov, iniciatívy sa musia chopiť obce, pričom Miestna akčná skupina MALOHONT im bude maximálne nápomocná. Zdroj: MAS Malohont
Zdroj: Rimava.sk