No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Rimavskosobotský automobilový pretekár sa po vážnej nehode vrátil k nešťastnej zákrute po vlastných

Ján AlbertyRimavskosobotský automobilový pretekár Ján Alberty, ktorý pri vážnej nehode v záverečnom kole tohtoročnej súťaže najlepších vrchárov utrpel ťažké zranenia, je z najhoršieho vonku. Po troch mesiacoch od osudovej nehody sa navyše rozhodol k nešťastnej zákrute a skale na Ostrej Lúke vrátiť po vlastných. „Nikdy nevieme, čo sa stane o minútu. Celý rok bola samá smola. Stačilo ubrať plyn aj tak by som bol prvý,“ začal spomínať 64-ročný Alberty, ktorý mal krátko pred nehodou na svojom Suzuki Swift rýchlosť 150 km/h. „Nevedel som dať nohu dole z plynu. To si ešte pamätám a potom čierna diera,“ dodal Alberty, podľa ktorého išlo o doposiaľ najväčšiu haváriu na slovenských kopcoch počas majstrovstiev.

V osudový deň mal mať Ján dve jazdy, už v tej prvej sa do "cieľa" došúchal na streche svojho Suzuki a stálo ho to skoro život.
Skúsený pretekár z Rimavskej Soboty, známy aj ako najlepší jazdec svojej kategórie z Oždianskych serpentín, havaroval na jednej z posledných zákrut na Ostrej Lúke v záverečnom kole Medzinárodných majstrovstiev SR v pretekoch automobilov do vrchu koncom augusta. O víťazovi skupiny bolo na štarte v motoristickom kolotoči už takmer rozhodnuté, Jánovi stačilo dôjsť do cieľa a získal by v poradí tretí titul vo svojej triede, do 1400. Ako spomenul, od polovice trate išiel ale na hrane, plný plyn a atakoval najlepší čas trate. Pár desiatok metrov pred cieľom však nezvládol zákrutu a narazil do skaly. S horiaceho auta sa mu podľa jeho slov našťastie podarilo dostať a potom niekoľko minút čakal na záchranárov. Utrpel ťažké zranenia, previezli ho do nemocnice, kde ho čakali dlhé chvíle liečenia a premýšľania kde spravil chybu. Ako povedal, najhoršie bolo pre neho prvých 12 dní v nemocnici vo Zvolene, neskôr v Banskej Bystrici. Po náraze do skaly mal zlomený stavec chrbtice a rozbitú pätu s členkom.

Ján Alberty

Po troch mesiacoch od osudovej nehody sa Ján Alberty rozhodol k nešťastnej zákrute a skale na Ostrej Lúke vrátiť po vlastných.

Čo sa stalo na kopci Adely a Laja?
Na trati s prevýšením 160 metrov sa preteky konajú od sedemdesiatych rokov a je medzi jazdcami veľmi obľúbená. Ján tam štartoval už mnohokrát. „V normálnej pohode by som zákrutu prešiel aj na defekte, aj na tých mojich zodratých gumách aj na dvoch kolesách, a do tej skaly by Suzuki nikdy nevpálilo. Keby nebolo keby - keby sa neoddialil štart o 40 minút a keby som dal nohu dole z plynu pred zákrutou,“ hovorí Alberty. Ako spomenul, posledné čo si pamätá bola jazda asi 30 metrov pred zákrutou. „Potom tma! Prebral som sa po náraze a vozenia sa dolu hlavou na streche. To sa môže len mne stať, osud ma dobehol!“ povedal pretekár, ktorý má podľa neho na konte tri milióny kilometrov bez nehody a skúsenosti s expedičnými výpravami.

05

Suzuki Jána Albertyho po osudovej nehode na Ostrej Lúke

„Keď som končil s kopcami, tak pre vodu, obyčajnú vodu takto skončím. A vedel som, že raz takto dopadnem. Lebo vodu nepijem len keď som smädný,“ ozrejmil. V poslednú augustovú sobotu bola horúčava a ako spomenul, vypil tri deci vody ešte v tréningu na kopci a to bolo všetko. „Samozrejme pred štartom kávu a cigaretu,“ dodáva teraz s úsmevom. Nasledovalo čakanie na štarte v aute pri 40 stupňoch a káva pred tým mu dopomohli k totálnej dehydratácii tela. Na štarte bolo podľa pretekára ešte všetko v poriadku, v polovici trate plný plyn, ktorý však držal do nárazu, približne 70 metrov od cieľa. „Keď to prichádza strácate strach a svojvoľne idete na plno,“ zdôrazňuje Ján, podľa ktorého je už teraz pre neho voda nad zlato. V nemocnici ho museli pumpovať infúziami a riediť mu krv, ktorá bola hustá ako lekvár.

Suzuki, za volantom ktorého sedel Ján Alberty mu vysúťažilo dvakrát víťazstvo v triede do 1400 cm3 v Slovenskom kopcovom pohári za rok 2014 a 2015.
„Hovorím to preto, aby sa všetci z tohto prípadu poučili, tak pretekári, ako aj obyčajní vodiči a v horúčave pred jazdou vypili čo najviac vody!!! Od nebohého Otakar Krámskeho, ktorý zahynul vlani na kopci v Rakúsku lebo tiež z ničoho nič vybočilo auto do stromu alebo Ayrtona Sennu sa to nedozvieme,“ zdôrazňuje Ján Alberty. Ako podotkol, priatelia na neho myslia, keď prechádzajú miestom nehody. „Všetkým čo pri mne stáli v najhoršom patrí veľké ďakujem. Rovnako ako aj mojím chirurgom, Kanianskému a Tutkovi,“ dodáva Ján Alberty.

Odradí skúseného pretekára ďalšie súťaženie?
Tak, ako sa po troch mesiacoch pretekár vrátil k miestu nehody, tak podľa jeho slov plánuje sadnúť späť do auta a už koncom roka pripravovať svoje Subaru. „Už ale len na amatérske preteky, podľa chuti. Neviem sa však dočkať, keď sadnem do pretekárskeho auta,“ dodáva Ján, ktorý sa na trate vrátil po 40 rokoch. „Niečo som získal: stratil som strach, ale rešpekt zostal. Ide sa ďalej.“

Ján Alberty je známy aj ako pravidelný účastník Oždianskych serpentín, v roku 2015 bol najlepším jazdcom svojej kategórie. So svojím Suzuki Swift vyhral prvé miesto počas oboch súťažných dní v kategórii do 1400 centimetrov kubických.

Zdroj: Rimava.sk, FOTO: Archív Jána Albertyho


Odoberajte novinky spravodajského portálu Rimava.sk, ktoré vám v e-mailovej schránke budú pristávať pravidelne.

Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross