No active "ca-sidebar-197687" sidebar

Pri výstavbe novej železničnej stanice mal byť postavený podjazd, od tohto plánu napokon ustúpili

27. novembra 2022 | | |  | 
Fotografia je ilustračná. Zdroj: delcampe.net

Prípravné práce sa začali ešte v roku 1924, ale z rôznych príčin dochádzalo k posunom v termínoch. Zemné práce na výstavbe novej železničnej budovy sa zahájili v decembri roku 1929. Upravoval sa terén a vykopali sa základy. Vykopaná zemina sa vagónmi odnášala preč a zároveň sa v mesiaci január 1930 začali dovážať tehly.

Počasie sprvoti prialo, ale začiatkom nového roku udreli veľké mrazy a tak boli práce pozastavené. Výstavba novej stanice bola zverená staviteľskej firme Stern a Blaško z Malaciek. Dozor nad stavbou viedol Ing. František Polák, technický radca a prednosta odboru pre udržiavanie tratí a jeho zástupca Ing. Egon Lechner, vrchný technický komisár.

Článok pokračuje pod reklamou


Stará stanica už nevyhovovala pre potreby cestujúcich a napokon dynamicky sa rozvíjajúce mesto, svojím spôsobom aj špatila. Budova mala svoje najlepšie roky dávno za sebou. Nová stanica sa plánovala postaviť ako dvakrát dlhšia od tej starej.

Nová budova pola postavená v modernom vilovom slohu a náklady na jej výstavbu dosiahli 1 800 000 korún. V dvojposchodovej budove mali byť na prízemí kancelárie a čakárne vrátane päť metrov širokého krytého perónu. Čakáreň II. triedy mala mať veľkosť 40 metrov štvorcových a čakáreň III. triedy 100 metrov štvorcových. Okrem tohto tam ešte bola plánovaná hala o výmere 100 metrov štvorcových a vybudované tiež sociálne zariadenia.

Na poschodí sa stavali byty pre úradníkov železnice a na byty sa prerábala aj budova starej stanice. Pred vchodom sa vybudovala veľká terasa, aby mali kde parkovať autá alebo iné dopravné prostriedky. Do veže sa na jej tri strany umiestňovali hodiny, ktoré však už o pár rokov neskôr ukazovali na každej strane iný čas.

Slávnosť odovzdania novej staničnej budovy bola dňa 22. 11. 1930, za prítomnosti zástupcu riaditeľstva štátnych železníc, vrchného technického radcu Ing. Jozefa Dohnányho, vrchných inšpektorov Koubka, Schlägla, Čapka a početného obecenstva. V príhovore okresný náčelník Emil Hánes poďakoval za postavenie impozantnej budovy. Školský inšpektor Ján Uram vyzdvihol skutočnosť, že deti cestujúce do školy už nebudú musieť čakať vonku na vlak v blate, daždi, snehu a mraze.

Článok pokračuje pod reklamou


Plukovník Bohumil Málek poďakoval v mene posádky za stanicu, ktorá uľahčí cestovaniu vojska a na záver vládny komisár Dr. Vladimír Daxner vyslovil spokojnosť obyvateľov mesta s novou budovou, ktorá dokumentuje pokrok a rozšírenú premávku. Po príhovoroch si hostia prezreli novú stanicu v sprievode s prednostom stanice inšpektorom Jozefom Kučerom.

Zaujímavá je informácia, že pri výstavbe novej železničnej stanice sa plánovalo zrušiť železničné priecestie v smere na Šibeničný vrch. Mal sa tam postaviť podjazd a tým uľahčiť narastajúcu dopravu, aby mohla bez zdržania na priecestí nerušene fungovať. V roku 1931 sa napokon od tohto plánu ustúpilo. Podjazd neprichádzal v úvahu, bol by zachytával okolitú spodnú vodu.

Premostenie trate sa nemohlo realizovať z toho dôvodu, že od terajšej Družstevnej ulice bol dosť strmý briežok. Rozvinuli sa tri alternatívy, ako vyriešiť hlavnú cestu smerom na Košice. Jedným z riešení bolo vedenie hlavnej cesty povedľa budovy súdu a väznice, kde sa mala premostiť železničná trať. Pravdepodobne bola vybratá vtedy táto alternatíva.

Gemer – Malohont zo dňa 29. 11. 1930
Gömör zo dňa 5. 1. 1930

Autor: Vladimír Gondáš


NENECHAJTE SI UJSŤ


Páčil sa ti článok? Zdieľaj ho
Diskusia k príspevku
Odporúčáme
No active "ca-sidebar-197688" sidebar
cross