Poltárska trať, ako ju ľudia nazývajú, je zrušená ministerstvom dopravy od roku 2007. Jej celková dĺžka bola takmer 30 kilometrov, kde boli tri stanice, tri zastávky a 25 priecestí, z toho dve zabezpečené svetelné priecestia a 23 nezabezpečených priecestí. Na trati jazdili nákladné aj osobné vlaky, ku koncu prevádzky ich bolo 6 párov. Ako ďalej Rimava.sk informovala Ivana Kapráliková zo Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) s výstavbou trate sa začalo v roku 1912 a trvala približne dva roky. Stavbu mala na starosti firma Bratia Grϋnwalfovci a Schiffer z Budapešti. Údajmi o tom, koľko robotníkov pracovalo na jej výstavbe však ŽSR nedisponujú. „Tieto údaje skončili v archívoch v Budapešti, ktorý v minulosti vyhorel. Z našich záznamov vieme, že na trati bolo 40 700 kusov drevených podvalov a 2730 ton koľajníc. Jej výstavba stála 368 200 Korún,“ poznamenala Kapráliková. Podľa jej slov prvá časť trate Ožďany - Poltár bola sprevádzkovaná 6. novembra 1913 a celá trať bola spustená 23. novembra 1913 a prejsť ju vlakom trvalo približne hodinu.
Rozpad koľajiska ako začiatok konca
O necelých 90 rokov, 1. októbra 2000, od jej sprevádzkovania však došlo podľa Kaprálikovej k zastaveniu prevádzky. Dôvodom mal byť rozpad koľajového roštu. „Vysoké náklady potrebné na rekonštrukciu a zachovanie železnice napokon rozhodli o jej zrušení. V máji 2007 bola trať vyradená zo siete železníc,“ priblížila Kapráliková, podľa ktorej po zrušení trate zabezpečovali náhradnú autobusovú dopravu ŽSR približne 3 roky. Po jej zrušení o niektoré časti dráhy prejavili záujem miestne samosprávy, ktoré ju chceli využiť na vystavanie cyklocesty.
V roku 2013 poltársku trať v celej 30 kilometrovej dĺžke odkúpil od ŽSR za symbolické euro Banskobystrický samosprávny kraj. Podmienkou prevodu pritom bolo, aby na bývalom zvršku bola vybudovaná cyklotrasa. O dva roky neskôr (2015) sa na dvojkilometrovom úseku, ktorý prechádzal Rimavskou Sobotou, začalo s prácami na výstavbu cyklocesty smerujúcou na Kurinec. Prípravné práce mali na starosti TSM Rimavská Sobota a jej výstavbu BBSK, ktorý na ňu vyčlenil približne 100 tis. eur. Dvojkilometrová cyklocesta smerujúca na Kurinec bola dokončená v auguste minulého roka.
Vystavaním tohto úseku však zámer kraja neskončil. Ako Rimava.sk informovala hovorkyňa kraja Michaela Piliarová tento rok by BBSK chcel vybudovať časť cyklistickej komunikácie v dĺžke približne 10 kilometrov. Podľa hovorkyne by mala byť financovaná zo zdrojov BBSK, na tento rok vyčlenili sumu 250 tis. eur. Ako ďalej uviedla, dĺžka celej cyklistickej komunikácie by mala byť približne 30 kilometrov. Projektová dokumentácia však podľa jej slov zatiaľ vypracovaná nie je.
Oždiansky most slúži naďalej
Hoci je trať už 9 rokov zrušená, most pri Ožďanoch však slúži naďalej. Niekoľko rokov bol ako divácky obľúbené miesto pri sledovaní automobilových pretekov do vrchu, Oždianske serpentíny. V roku 2011 ho však premiestnili na Spiš, kde slúži na trati medzi Spišskými Vlachmi a Spišským Podhradím. Dôvodom jeho premiestnenia bola na jednej strane jeho nevyužiteľnosť na železničné účely a na strane druhej povodne v roku 2010 vo Spišských Vlachoch, pri ktorých sa vtedajší most zrútil. A tak ŽSR rozhodli o premiestnení toho oždianskeho. Ako vtedy Rimava.sk informovala hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková, železnice neuvažovali o jeho nahradení.
Zdroj: Rimava.sk
Súvisace články
Na cykloceste sa opäť pracuje, asfaltový povrch má byť do dvoch týždňov
VIDEO: Cyklocestu by mali začať asfaltovať v nasledujúcich dňoch
Cyklocestu na Kurinec by mali začať asfaltovať
Bývalú poltársku trať čistia, v lete má slúžiť ako cyklocesta